Arnhem loopt voorop richting de waterstofeconomie

Waterstof is hot. Je leest of hoort er de laatste weken overal wel iets over. De waterstofeconomie wordt gezien als een rooskleurig toekomstbeeld omdat het CO2-verbruik sterk kan terugdringen. De regio Arnhem – Nijmegen, met Wageningen, en dan met name Arnhem, loopt in Nederland absoluut voorop als het om waterstof gaat. Een paar bedrijven en initiatieven op een rijtje.

Een toekomst waarin waterstofgas de belangrijkste energiedrager is, is niet zonder uitdagingen. Eén van die uitdagingen is om waterstof zonder CO2-uitstoot en op een eenvoudige manier tegen lage kosten te winnen. Zodra dat lukt zijn de potentiele voordelen groot. Net als het aantal mogelijkheden. Het kan ingezet worden voor elektriciteitsopwekking, voor verwarming maar ook als brandstof voor voertuigen.

Wereldwijd groeit de belangstelling voor waterstof snel. In Nederland is dat niet anders. Er zijn meerdere regio’s die zich daarin nadrukkelijk profileren, zoals Groningen, maar vooral in Arnhem zijn er zeer veel bedrijven met al een berg aan ervaring binnen dit brede vakgebied. We zetten vier bedrijven en een project op een rij.

HyGear

Op het Arnhemse Industriepark Kleefse Waard (IPKW) zit het innovatieve bedrijf HyGear. Dat bestaat al sinds 2002 en is er heilig van overtuigd dat waterstof de energiebron van de toekomst is. HyGear levert gassen zoals waterstof, stikstof en zuurstof aan industriële eindgebruikers door ze op de locatie van de klant te produceren. Dat gebeurt door er kleine fabriekjes, met de grootte van een zeecontainer, neer te zetten. Het grote voordeel is dat er nauwelijks vervoer nodig is. Minder kosten,  emissiereductie en de mogelijkheid om grotere hoeveelheden te winnen zijn de positieve gevolgen.

HyMove

Het Arnhemse HyMove richt zich op vervoer met waterstof. Het ontwikkelt en produceert volledig operationele plug-and-play waterstof brandstofcelsystemen die worden gebruikt om waterstof in voertuigen om te zetten in elektriciteit. Met de robuuste systemen mikt het niet direct op personenauto’s, maar met name op bussen. Er hebben, als test, al een stadsbus, een race-auto en een bestelbus met de technologie van HyMove rondgereden.

Nedstack

Nedstack, eveneens uit Arnhem, is een producent van brandstofcellen. Het is ontstaan uit een ontwikkeldivisie van AKZO Nobel en het is sinds 1998 zelfstandig. Samen met HyMove werkt Nedstack sinds eind vorig jaar in een joint venture samen met de Chinese bedrijven Huaxia en Dongfeng Commercial Vehicles. Ze gaan samen waterstof brandstofcelsystemen voor zware voertuigen op de Chinese markt brengen. Het uiteindelijke doel is massaproductie van voertuigen die op waterstof rijden.

MTSA Technopower

Ook het Arnhemse MTSA Technopower is een afsplitsing van een grote multinational. Van Shell, in dit geval. Sinds 1994 is het een zelfstandig bedrijf dat zich bezig houdt met de ontwikkeling, engineering en bouw van procesinstallaties, test- en meetapparatuur en speciale machines. Het bedrijf ontwerpt en bouwt onder andere de systemen die bij brandstofcellen voor een veilige, goede en betrouwbare elektriciteitsproductie zorgen. Uiteindelijke toepassingen waar MTSA aan denkt zijn noodstroomvoorzieningen, voertuigen en gebruik in de industrie.

Hydrova

In de regio zijn niet alleen bedrijven ermee bezig, ook de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) denkt na over de waterstofeconomie. Met het project Hydrova doet het onderzoek naar waterstoftoepassingen en stimuleert de HAN het gebruik van brandstofcelsystemen. Het richt zich met name op gebruik in het MKB. Twaalf bedrijven, de gemeente Arnhem en de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie zijn bij Hydrova betrokken.