TicTag

Het combineren van de online en de offline wereld is een uitdaging. Het stuit snel op juridische- of veiligheidsproblemen of het gebruiksgemak vormt een obstakel. Maar de start-up TicTag heeft de oplossing in handen.

Over TicTag

TicTag maakt een digitale connectie tussen de smartphone en een offline product dat is voorzien van een speciale smart tag. Hierdoor kun je bijvoorbeeld deuren openen, evenementen bezoeken of informatie opvragen over een product. Het aanraken van de smart tag met het scherm van een smartphone is voldoende.

Consumenten worden zich steeds meer bewust van hun online data en de privacy daarvan. Door de GDPR is het voor bedrijven niet meer toegestaan om personen met bijvoorbeeld beacons te lokaliseren. Tegelijkertijd stuiten technieken zoals de QR-code op veiligheidsproblemen, want ze zijn te kopiëren. TicTag heeft de potentie om deze uitdagingen voor zowel consumenten als bedrijven op te lossen. Doordat het contact toevoegt krijgt de consument controle. Heeft de gebruiker geen behoefte aan contact, dan raakt hij of zij de smart niet aan.

TicTag richt zich in eerste instantie op de retail en de industrie. Momenteel wordt de eerste versie van het product bij diverse bedrijven getest, onder andere bij de Mediamarkt. Tegelijkertijd is het bedrijf bezig met het ontwikkelen van een nieuwe, verbeterde versie.

Feiten en cijfers

Objecten krijgen met een smart tag van TicTag een digitale vingerafdruk die alleen door middel van een smartphone kan worden geïdentificeerd.

Ambities

Door een samenwerking van The Economic Board en de Groeiversneller van Oost NL kreeg TicTag een voucher van 25.000 euro. Dat geld kwam heel goed van pas, legt Pieter Heersink, de CEO van het TicTag uit. Het is gebruikt voor hardware-ontwikkeling en het aanvragen van patenten. Beiden zijn cruciaal voor de ontwikkeling van TicTag. Heersink was ook al eens aanwezig op een netwerksessie van The Economic Board, waar hij mocht pitchen. Het netwerk van The Economic Board kan volgens hem in de toekomst nog erg belangrijk voor TicTag worden.

Rol van The Economic Board

TicTag wil als IoT (Internet of Things) start-up uiteindelijk de standaard worden voor het leggen van welke digitale connectie dan ook. Op een veilige manier en zonder onnodige obstakels voor de gebruiker. Niet alleen in de retail en de industrie, maar ook in bijvoorbeeld de ouderenzorg, de automotive-industrie, bij betalingsverkeer en in ongeveer elke andere sector.

Technologie gaat vaak over bits en bytes. Wij willen juist de menselijke factor terugbrengen door aanraking toe te voegen.
Pieter Heersink, CEO TicTag