ICE Amsterdam - Arnhem - Frankfurt

De ICE verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt, met een tussenstop in Arnhem, vervoert jaarlijks ruim 1,46 miljoen reizigers over de Nederlands – Duitse grens. De ICE is een belangrijke verbinding tussen hubs zoals Amsterdam Schiphol, Frankfurt, Düsseldorf en Köln-Bonn. Met een tussenstop in Arnhem draagt de treinverbinding ook bij aan de bereikbaarheid van de regio. Provincie Gelderland, The Economic Board, VNO-NCW regio Arnhem/Nijmegen en de gemeenten Arnhem en Nijmegen willen de frequentie van het aantal treinen vergroten naar 26 treinen per dag, zodat het aantal reizigers dat gebruikmaakt van deze belangrijke verbinding verder kan groeien.

Recommended by the Economic Board stempel

Over ICE Amsterdam - Arnhem - Frankfurt

De verbetering van de ICE-verbinding heeft een grote impact op de regio’s gelegen langs deze treinverbinding. In Oost-Nederland alleen al profiteren kennisinstellingen zoals de Radboud Universiteit, Wageningen University & Research en de vijf hier gelegen hogescholen. Om verdere groei van de treinverbinding mogelijk te maken zijn een aantal verbeteringen noodzakelijk, zoals het verhogen van de frequentie van acht maal per dag naar minimaal één keer per uur. Ook wil men de snelheid verhogen naar 160 kilometer per uur. Hierdoor is er een tijdswinst van minimaal twaalf minuten, waarvan zes minuten op het traject Amsterdam – Arnhem. Een grotere tijdswinst wordt behaald als de snelheid verhoogd wordt naar tweehonderd kilometer per uur. Tot slot zijn er verbeteringen nodig aan de spoorknoop bij Arnhem – Oost.

Feiten en cijfers

26

treinen per dag tussen Amsterdam - Arnhem - Frankfurt

290000

extra internationale reizigers

160

km/h levert een tijdswinst van 12 minuten op

Ambitie

Het doel is om de frequentie te verhogen naar 26 treinen per dag, zodat er jaarlijks 2,3 miljoen reizigers gebruik kunnen maken van de ICE. Daarnaast wil men een tijdswinst realiseren door de spoorknoop bij Arnhem op te lossen en de maximum snelheid te verhogen. Hierdoor moet de aantrekkelijkheid en de bereikbaarheid van de regio Arnhem – Nijmegen fors verhoogd worden. Het verlaagt drukte op de wegen rondom de steden, omdat het aantrekkelijker wordt de trein te pakken voor woon-werkverkeer van Amsterdam naar Arnhem. Lees of download de position paper ICE Amsterdam – Arnhem – Frankfurt hiernaast.

Rol van The Economic Board

The Economic Board benadrukt de noodzaak van de geopperde wijzigingen aan de treinverbinding en spreekt waar nodig haar steun uit. Ook draagt zij bij aan de communicatie rondom onderzoeken en rapporten.

Meer weten?

Matthijs Kop

Matthijs Kop

Program manager

Matthijs Kop werkt als program manager voor The Economic Board. Matthijs is onder meer het eerste aanspreekpunt voor de gemeenten en de Regio Arnhem Nijmegen.

Lees meer over de ICE

Betrokken partijen

Meer activiteiten rondom de bereikbaarheid van de regio