Foodvalley champions 2020; opleiding Food Aeres, The Sustainability Consortium Food NL, voeding, verspilling, blockchain Food&Businesspark

Willem Kuijsten (Regio Foodvalley): “Steeds meer ondernemers worden creatief”

Willem Kuijsten van de triplehelix-samenwerking Regio Foodvalley ziet dat een deel van de Food-branche harde klappen krijgt, terwijl een ander deel op volle toeren draait. Steeds meer ondernemers uit die eerste groep krabbelen door creativiteit overeind.

Willem Kuijsten Regio Foodvalley

Willem Kuijsten, voorzitter FOV

Willem Kuijsten zit in het bestuur van Regio Foodvalley als de voorzitter van FOV, de belangenbehartiger van de ondernemers in de Foodvalley. Ook is hij de CFO van het bedrijf Phycom, dat algen produceert. Vanuit die functies kan hij de foodsector goed overzien. Hij weet dat je de bedrijven nu absoluut niet over een kam kunt scheren. “De impact is heel divers. Sommige bedrijven worden hard getroffen, anderen hebben het nu juist extra druk. Het ligt heel erg aan de kanalen waaraan ze leveren. Export naar het buitenland is nu lastig en het leveren aan de horeca en de groothandels daarvoor ligt bijna helemaal stil. Wie echter voor de thuisconsumptie levert heeft een heel andere positie.”

De impact is heel divers. Sommige bedrijven worden hard getroffen, anderen hebben het nu juist extra druk.

Hij ziet dat de Food-sector creatief kan zijn. “Het grote Zuid-Hollandse bedrijf Koppert Cress is een mooi voorbeeld daarvan. Zij produceren kiemgroente en cressen voor restaurants over de gehele wereld. Bijna alles kon de container in, want hun hele afzetkanaal viel weg. Ze hebben daarna heel snel geschakeld. Nu levert het bedrijf de zogeheten ‘restaurantgroentenbox’ aan AH XL-winkels: een doos met hoogwaardige groenten die normaal gesproken niet in een supermarkt te koop zijn. Dat is een prachtig voorbeeld van een creatief idee dat nu ineens ontstaat. En zo zijn er veel meer. Je hebt ondernemers die nu de schouders eronder zetten en je hebt ondernemers die doemdenken. Die eerste groep zie ik steeds groter worden.”

Behalve op een creatieve manier nadenken ziet hij ook meer samenwerking ontstaan. “In mijn woonplaats Ede stellen meerdere lokale voedselondernemers een pakket samen met onder andere groente, fruit, brood en koffie. Dat bieden ze aan onder de naam ‘thuiswerkbox’, voor iedereen die nu thuis aan het werk is.”

Langere termijn

Wat de precieze effecten voor de voedingsbranche op de langere termijn gaan zijn, durft Kuijsten niet te voorspellen. “De beweging richting meer plantaardig eten was al ingezet, ik durf niet te zeggen dat die nu versterkt wordt. Wel zie ik dat mensen meer bezig zijn met gezond blijven en dus met gezond eten en ook met bijvoorbeeld supplementen.”

Hij ziet ook een andere ontwikkeling. “We krijgen nu lege schappen omdat we sommige producten niet meer uit het buitenland kunnen halen. Vaak gaat het om producten waar we heel erg aan gewend zijn, en waarvan velen niet eens wisten dat ze uit het buitenland kwamen. Wellicht komt er nu een trend naar meer lokale en regionale producten en meer seizoensvoedsel. Dat zou geen verkeerde ontwikkeling zijn. Maar ik weet echt niet of dat iets blijvends is.”

Wellicht komt er nu een trend naar meer lokale en regionale producten en meer seizoensvoedsel. Dat zou geen verkeerde ontwikkeling zijn. Maar ik weet echt niet of dat iets blijvends is.

Meer over corona

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp