techniekonderwijs, Hybride docenten; Wetenschap en Techniek

Wetenschap en Techniek op basisscholen om onderzoekende houding te stimuleren

Nederlandse basisscholen moeten in 2020 allemaal het vak Wetenschap en Techniek (W&T) aanbieden, zo is afgesproken in het Techniekpact. Er is immers een tekort aan technici, terwijl de huidige samenleving schreeuwt om wetenschappelijke en technische kennis. Volgens het Kenniscentrum Wetenschap en Techniek Gelderland (KWTG) moeten de scholen het niet als een ‘moetje’ zien, maar profiteren van de voordelen.

Lees hier meer over het Techniekpact

Het KWTG is een netwerkorganisatie die vooral probeert om scholen en bedrijven bij elkaar te brengen, legt projectleider Jacqueline Goedhart uit. Daarnaast geeft KWTG trainingen aan leerkrachten. “Onze ambitie is om W&T een plek te geven op alle basisscholen. Wij helpen bij het krijgen of vinden van de juiste expertise.”

Hij had de kinderen dingen zien doen en vragen zien stellen waarvan hij niet wist dat ze het in zich hadden. Daar gaat het ons om

Dingen uitproberen

Het vak W&T kan breed worden gezien, legt Goedhart uit. Van het ouderwetse ‘techniek’, met bijvoorbeeld houtbewerking, tot interessante proefjes en moderne mogelijkheden zoals 3D-printing. “De focus ligt voor ons heel duidelijk op ontwerpend en onderzoekend leren. We kijken naar de bredere talentontwikkeling van kinderen. Een onderzoekende houding, dingen uitproberen, is heel belangrijk in deze tijd. Het is goed om dat kinderen al op jonge leeftijd mee te geven. Dan zijn van nature nog heel nieuwsgierig.”

Het zou voor scholen, ondanks de afspraak in het Techniekpact, niet als een ‘moetje’ moeten voelen, vindt ze. “Scholen moeten al zoveel en er is vaak weinig tijd. Wij zijn geen voorstander van vinken; alleen vaststellen hoe vaak het vak wordt gegeven. Kijk als school naar wat je leerlingen wilt leren en hoe dit erin kan passen. Heel vaak blijkt trouwens dat scholen het vak al geven, zonder dat er over W&T wordt gesproken. Het is ook niets nieuws, het hoort al jaren bij het kerncurriculum. Kleuters leren al over zinken en drijven. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat het ook goed gecombineerd kan worden met vakken als taal en rekenen.”

Op zoek naar partners

Haar tip voor scholen? “Als je dit goed op wilt pakken, moet je op zoek naar partners. Er zijn bijvoorbeeld meer dan tachtig technieklokalen in Gelderland. Ook kun je bedrijfsbezoeken organiseren of vmbo-leerlingen inzetten om een les te geven. Er is heel veel mogelijk als je als school weet welk doel je ermee hebt.”

Zo bezocht Goedhart een keer met kinderen uit groep 3 het Fablab in Arnhem. Het Fablab heeft een circuit waarbij kinderen dingen kunnen ontwerpen en maken. “De directeur stond versteld. Hij had de kinderen dingen zien doen en vragen zien stellen waarvan hij niet wist dat ze het in zich hadden. Daar gaat het ons om.”

Meer over het Techniekpact

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp