Bob de Bot

Bob de Bot uit Beuningen wint MKB Innovatie Top 100

In oktober lanceert WeMaron Bob de Bot. Deze chatrobot wordt ingezet om eenzaamheid te verdrijven, en om senioren veilig en langer thuis te laten wonen en meer activiteiten te laten ondernemen. De bot won deze week de publieksprijs van de MKB Innovatie Top 100. Bedenkers Maruschka en Ronny Hendrikx van WeMaron vertellen hun verhaal.

Naar schatting zijn er ruim 1,5 miljoen mensen ernstig eenzaam in Nederland. Wij willen er met behulp van Bob de Bot voor zorgen dat er aan het eind van 2020 één miljoen minder eenzame mensen zijn

Van idee naar uitvoering

“Mijn moeder is midden zeventig, alleenstaand, woont zelfstandig en leidt een goed leven”, begint Maruschka Hendrikx, salesmanager bij WeMaron. “In haar woning slaapt ze boven, maar het toilet is beneden. Wat gebeurt er als ze een keer zou vallen als ze ’s nachts naar het toilet moet? Niet alleen zij was daar bang voor, als dochter werd ik daar ook bang voor.”

Senioren die zelfstandig wonen kunnen een alarm- of gps-knop krijgen via een thuiszorgorganisatie. Deze alarmsystemen hebben natuurlijk een ontzettend nobel doel, maar dragen voor veel ouderen een stigma met zich mee.

Wie is Bob de Bot

Veel senioren voelen schaamte bij het aanschaffen van een alarm- of gps-knop. Daarentegen hebben de meeste senioren tegenwoordig gewoon een smartphone en weten ze hoe ze een bericht moeten sturen. Hierdoor zijn wij op het idee van de HelperApp gekomen, die wij in mei 2018 gelanceerd hebben. Een app die mensen via een berichtje meerdere keren per dag vraagt of alles goed gaat” vertelt Ronny Hendrikx, directeur WeMaron. Maruschka vult aan: “Als mijn moeder niet antwoordt, krijgen mijn broertje, de buurvrouw en ik een berichtje. Naast familie, vrienden of buren kan natuurlijk ook de thuis- of mantelzorgorganisatie ingelicht worden.”

Veel ouderen voelen toch een stigma rondom de alarm- en gps-knoppen. Als je zo’n alarmknop hebt, dan word je pas écht oud.

Het bericht van de HelperApp wordt verstuurd door chatrobot Bob de Bot. In een gesprek met de gemeente Beuningen kwamen de bedenkers op het idee om Bob de Bot verder te ontwikkelen tot een zelfstandig product. Bob is veel slimmer gemaakt: de bot is zelflerend en wil de gebruiker beter leren kennen, zodat hij deze gericht kan helpen.

Minder eenzaamheid

 “Naar schatting zijn er ruim 1,5 miljoen mensen ernstig eenzaam in Nederland. Wij willen er met behulp van Bob de Bot voor zorgen dat er aan het eind van 2020 één miljoen minder eenzame mensen zijn”, zegt Ronny. “Een mooie, maar zware uitdaging.”

Bob de BotDoordat Bob vraagt naar – en op de hoogte is van – de interesses van een gebruiker, kan hij hem of haar ook helpen activiteiten te ondernemen en andere mensen te ontmoeten. Weet Bob dat je van kaarten houdt, dan kan hij een voorstel doen voor een kaartavond in het lokale buurthuis. Reageert de gebruiker positief dan zorgt hij er meteen voor dat de afspraak in de agenda wordt gepland, en indien nodig dat er vervoer geregeld wordt. “We zijn echter wel afhankelijk van informatievoorziening over dergelijke activiteiten. Daarom zijn we nu op zoek naar landelijke aanbieders van deze informatie, zodat dit op de juiste manier in de app geïmplementeerd kan worden. Dat is belangrijk om de app op de juiste manier te laten werken en om de eenzaamheid terug te dringen.”

Hierbij ligt ook een belangrijke taak voor gemeenten erkent Ronny.“Het grootste risico voor onze doelstelling zijn de besluitvormingen binnen overheidsinstellingen en gemeentes waar wij Bob de Bot willen introduceren. De gemeente Beuningen weet wat Bob de Bot kan bieden voor de gebruiker. Nu is het de uitdaging om steun in andere gemeentes te krijgen, zodat Bob de Bot zo snel mogelijk in heel Nederland gebruikt kan worden.”

MKB Innovatie Top 100

Afgelopen weken hebben Maruschka en Ronny hun best gedaan zoveel mogelijk mensen te inspireren met het verhaal van Bob de Bot. WeMaron heeft met Bob de Bot een plek gekregen in de prestigieuze MKB Innovatie Top 100 én heeft de Publieksprijs 2018 gewonnen.

Ook interessant