Waterstoffiets

Franse waterstoffiets komt naar Arnhem

Een waterstoffiets van de Franse fabrikant Pragma komt naar Arnhem. Op 1 juli is er een launching event op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem. De fiets blijft daarna in Nederland voor demonstraties en testen, zo vertelt Dick van Goch van DIVAGO. Hij is sinds kort de vertegenwoordiger van Pragma in Nederland.

Pragma ontwikkelde de eerste commercieel verkrijgbare waterstoffiets. Ze worden op veel plekken ingezet om het gebruik van waterstof te promoten. Via DIVAGO Consulting is er momenteel een fiets in Nederland. “Ik heb de fiets nu zelf in bezit”, zegt Dick van Goch, de man achter eenmansbedrijf DIVAGO. “We hebben al heel low-profile op een event in Helmond gestaan.”

Maar de grote introductie in Nederland is op 1 juli in het HAN H2lab in Arnhem op IPKW. De CEO van Pragma is daar onder meer aanwezig om te spreken en het is mogelijk om de fiets te testen. Het event begint om 14.00 uur en aanmelden kan via info@divago-consulting.com. Na 1 juli volgt er op 7 juli nog een nieuwe testdag in Helmond en als het goed is komen er daarna nog veel meer vergelijkbare events. “We proberen op die manier zo breed mogelijk te mikken en te kijken voor wie de fiets interessant zou kunnen zijn”, zegt Van Goch.

Van Goch weet dat die doelgroep niet uit consumenten zal bestaan. “Daarvoor is de fiets te duur. Dit type kost, inclusief btw, 9.000 euro. We richten ons vooral op bedrijven, instanties of overheden die belangstelling hebben voor een all-in-pakket van een vulstation en een aantal deelfietsen die dan verhuurd kunnen worden.”

Vullen waterstoffiets

Het vullen van de waterstoffiets is tegelijkertijd een voordeel en een uitdaging. Het gaat veel sneller dan het opladen van een elektrische fiets, maar het kan niet altijd en overal. “Het waterstoftankstation in Arnhem heeft, net als andere stations, de keuze uit een druk van 350 bar en 750 bar. Wij hebben 300 bar nodig. We gaan wel kijken of daar een oplossing voor is, maar voorlopig werken we met flessen waterstof en een vulslang. Richting de toekomst zou het ideaal zijn als er infrastructuur met kleinschalige tankstations komt.”

Meer over waterstof

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp