Nationale Zorginnovatieprijs 2019. innovatieland

Virtual reality tegen de pijn, (hoe) werkt dat?

Samenwerking in de regio: twintig patiënten van Rijnstate (Velp) krijgen een maand lang een virtualreality-spel mee naar huis, wat ze dagelijks twintig minuten moeten spelen. Het doel van de proef is om te achterhalen of de game kan bijdragen aan het verlichten van chronische pijn. Het onderzoek wordt gedaan op mensen met lage rugpijn, zonder dat er een fysiek probleem lijkt te zijn. De Radboud Universiteit gaat onderzoeken in hoeverre het spel de pijnervaring vermindert, het welbevinden verhoogt en ertoe leidt dat de patiënten meer in beweging komen. Kortom: zij gaan op zoek naar het antwoord op de vraag ”virtual reality (vr) tegen de pijn, werkt dat?”.

Twee miljoen Nederlanders met chronische pijn

Zo’n twintig procent van alle Nederlanders kampt met matige of ernstige chronische pijn. Dat is pijn die drie maanden of langer aanhoudt. Een groot deel van deze groep vindt dat er geen adequate behandeling wordt gegeven.

Op de pijnpoli van Rijnstate wordt er, net als in zo’n vijftig andere zorginstellingen, gebruik gemaakt van vr-technologie om de pijn tegen te gaan. Het educatieve vr-spel, ontwikkeld door medisch psycholoog Louis Zantema, geeft inzicht in klachten en helpt patiënten grip te geven op de pijn.

Het virtualreality-spel

Tijdens spel lopen er, als het ware, rode beestjes over de zenuwbanen. De patiënt focust zich daarop, waardoor de rode beestjes groen worden en de signalen het brein niet kunnen bereiken. Op die manier krijgt de patiënt macht over de pijn, waardoor het acceptabel wordt.

Hoe dat werkt? Via het ruggenmerg worden pijnprikkels naar de hersenen gestuurd. Je lichaam herkent dus niet de pijn zelf, maar zodra de prikkel de hersenen bereikt, voel je de pijn wel. Door ontspanning en afleiding is de mate van aanvoer van de pijnprikkels een stuk kleiner.

Effectiviteit nog niet bewezen

Er is veel onderzoek gedaan naar de bijdrage van spellen op verzachting van pijn. Tot nu toe is echter alleen bewezen dat een spel, c.q. afleiding, werkt bij de verlichting van acute pijn. Ook naar effectiviteit op chronische pijn is er al eerder onderzoek gedaan, maar door gebrek aan inhoud van de games is er nog niets bewezen. Door het vr-spel educatief in te richten hoopt de maker de pijn effectief te kunnen verlichten. De Radboud Universiteit, dat al eerder onderzoek deed naar vr, analyseert wat de effecten zijn.

Meer over virtual reality

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp