Vierdaagsefeesten 2018

Vierdaagsefeesten en partners vinden elkaar in duurzaamheid

Op de Vierdaagsefeesten 2018 kunt u een biertje doneren voor de bouw van een zonnepark. Zo worden de feesten energieneutraal. En dat is maar een van de vele plannen en projecten waar de organisatie samen met haar partners aan werkt om de duurzaamheid van de festiviteiten te vergroten.

En fietsenstallingen doen we ieder jaar gewoon weer meer. Het is wel grappig, toen we een aantal jaren geleden hiermee begonnen, was het idee: je krijgt mensen toch niet uit de auto, maar dat kan dus toch wel.

Biertje voor de zon

Verbinding

Teddy Vrijmoet is tien jaar directeur van de Vierdaagsefeesten en zoekt met haar medewerkers al jaren naar manieren om de feestweek ook een sociaal en duurzaam karakter te geven. Daarbij werken ze samen met verschillende partners, nationaal en uit Nijmegen. Ze is ervan overtuigd dat je elkaar versterkt als je het samen doet. Zo wordt er elk jaar geëvalueerd met binnenstadbewoners, horeca en andere bedrijven en studenten. Ook vervoerders, scholen, banken en boeren zijn enthousiaste partners, en dragen veel ideeën en kennis aan om het sociale aspect van de feestweek te laten groeien.

Enerzijds zit de duurzaamheid in ons DNA en anderzijds zijn we ook een platform voor onze partners, die zich kunnen laten zien en die ons weer helpen bij het organiseren van mooie onderdelen. De boeren kwamen bijvoorbeeld met het aanbod hun daken te doneren voor zonnepanelen, waarbij ze ook nog helpen bij de technische realisatie daarvan.

Het goede gesprek

De aansluiting met het bedrijfsleven gaat enorm goed door te zoeken naar gezamenlijke doelen, waarbij de Vierdaagsefeesten ‘duurzaamheid’ breed ziet. Ook sociale en gezondheids-projecten vallen binnen deze opvatting.

Vrijmoet: “Wij merkten dat we veel makkelijker kunnen samenwerken met het bedrijfsleven, inclusief sponsoring, als je een gezamenlijk doel kunt formuleren, dan vind je elkaar structureel. De tijd dat je geld gaf en wij een plaatje plakten, is wel een beetje voorbij. Dus we zijn gaan zoeken: waar zijn wij van, waar zijn jullie van en waar vinden we elkaar. Dan kom je heel snel tot het goede gesprek.”

De stichting organiseert bijvoorbeeld ‘Uniek wandelen’ voor mensen met een beperking die het lastig vinden om te sporten, omdat het voor hen niet normaal is. Het leuke is dat nu bijvoorbeeld Albert Heijn daar op aanhaakt, de winkelketen heeft beleid om mensen die wat minder goed kunnen meekomen ook een kans te geven. Ze gaan nu kijken hoe ze die mensen, samen met een begeleider, ook mee kunnen laten lopen. Zo ontstaat een vliegwieleffect.

Mooie combinaties

Op de zondag van de feesten heeft Rabobank een food experience met alternatieven voor lekker eten. Deze vindt plaats op Kelfkensbos, dat Green Capital Plaza is. Het is ook doorvertaald naar de ‘Lokale Tafel van Morgen’, waar verschillende groepen afwisselend aanschuiven, bijvoorbeeld wijkbewoners of mensen van roze woensdag.

NS en NXP haakten aan op de Kidsloop, waar kinderen alvast oefenen voor de echte vierdaagse. Ze krijgen onderweg uitleg over appeltjes die aan de boom groeien, insectenhotels en watertappunten. Ze worden aangemoedigd om sportief bezig te zijn en leren hoe je met techniek en innovatie om kan gaan. Er wordt van alles aan gekoppeld, en dat vinden de bedrijven interessant, willen ze ook aan hun reizigers en medewerkers meegeven.

Gewoon proberen

De organisatie van de Vierdaagsefeesten onderzoekt vaak nieuwe mogelijkheden en is daarbij bereid het experiment aan te gaan. Sommige ideeën leiden direct tot succes, soms is het ook uitproberen en kijken waar je uitkomt.

Vrijmoet: “We zijn met een aantal ondernemers aan het kijken of we voor de 39 podia kunnen gaan shuttelen vanuit één plek. Dat is een hels karwei dus we doen dit jaar een pilot. En studenten van het Technasium hebben een fantastisch plan bedacht voor het inzamelen van plastic en ander afval. Ook daarmee doen we dit jaar een pilot.”

De organisatie ondervond dat je met enige eigenwijsheid en veel doorzettingsvermogen dingen kunt bereiken die niemand voor mogelijk had gehouden. “We zijn al jaren bezig aan bezoekers te vragen: kom met de trein of de fiets. En dat resulteert erin dat we ‘s avonds eigenlijk nauwelijks meer mobiliteitsproblemen hebben. Je kan gewoon met je auto de stad in, al kan je hem niet parkeren. De NS rijdt nu ook ’s nachts door, dat helpt ook gigantisch. En fietsenstallingen doen we ieder jaar gewoon weer meer. Het is wel grappig, toen we een aantal jaren geleden hiermee begonnen, was het idee: je krijgt mensen toch niet uit de auto, maar dat kan dus toch wel.”

Versterken door samenwerken

Volgend jaar bestaan de Vierdaagsefeesten alweer vijftig jaar. De organisatie is de afgelopen tien jaar gegroeid van 3 fte naar 8,8 fte en verder groeien is niet het doel. Liever wil de directeur mensen uit de omgeving erbij betrekken op hun expertise. Versterking van het feest komt dan meer te liggen bij de partners en experts uit de regio.

Op dit moment werkt de stichting bijvoorbeeld al samen met: NS, NXP, Synthon, Dirkzwager advocaten en notarissen, Radboud Universiteit, Rabobank, De Gelderlander en DAR.

Kijk voor inspiratie en informatie op de website van de Vierdaagsefeesten en partyintothefuture

Aftermovie Vierdaagsefeesten 2017

Foto: Jan Willem de Venster

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp