Trolley 2.0 RijnLijn

Met Trolley 2.0 en de waterstofbus maakt Arnhem zich op voor de toekomst

Hoe de toekomst van openbaar vervoer eruit ziet weet niemand, maar Arnhem loopt in ieder geval voorop bij twee duurzame ontwikkelingen op dat gebied. In 2019 gebeurde er namelijk veel rond Trolley 2.0 en de waterstofbus.

Trolley 2.0 maakt gebruik van een bestaand trolleynetwerk, maar omdat er tijdens het rijden batterijen worden opgeladen kunnen de bussen ook een stuk zonder die bovenleiding rijden.

Dit jaar werden ze getest en dat verliep meer dan prima zei Alex Uil, programmamanager Openbaar Vervoer bij de gemeente Arnhem, een dikke maand geleden op onze site. “De techniek blijkt nog veel succesvoller dan we vooraf hadden verwacht. We hadden een actieradius van tien kilometer voor ogen, maar zitten nu ruim boven de twintig. De bussen zijn tijdens de proeven de hele regio doorgereden, naar Nijmegen, Wageningen, Dieren en Doesburg. We hebben nu bewezen dat het kan. Het is geen sprookjesverhaal meer, maar gewoon realiteit.”

Aanbesteding

De gemeente Arnhem legde bij de provincie Gelderland de wens neer om bij de nieuwe aanbesteding volledig in te zetten op de Trolley 2.0 voor het openbaar vervoer in het concessiegebied Rijn-Waal (groot deel van Gelderland). Die aanbesteding start in 2020.

RijnLijn, de beoogde nieuwe hoogwaardig openbaarvervoersverbinding (HOV) die Arnhem Centraal met de Wageningen Campus verbindt, leent zich erg goed voor Trolley 2.0. The Economic Board heeft recent een brief naar de provincie Gelderland gestuurd om het belang van deze verbinding te onderstrepen.

Waterstofbus

Voor een ander duurzaam project dat met openbaar vervoer te maken heeft, de waterstofbus, is volgens Uil nog steeds ruimte. “De twee systemen zijn in mijn optiek aanvullend aan elkaar. Ik zie voor waterstoftechniek vooral veel potentie op langere regionale lijnen.”

Rondom de waterstofbus wisselen ups en downs elkaar af. Maar Jan van Beckhoven, de CCO van het Arnhemse HyMove, zag de laatste tijd vooral positieve ontwikkelingen, gaf hij dit najaar aan. Twee waterstofbussen rijden inmiddels dagelijks in de dienstregeling. “Sinds kort kunnen we met de bussen het nieuwe grote waterstoftankstation in Arnhem gebruiken en dat is een belangrijke ontwikkeling. Daardoor kunnen de bussen hun volledige tankcapaciteit benutten en zeven dagen in de week rijden. We zien nu in de praktijk dat deze bussen duidelijk minder waterstof verbruiken dan andere waterstofbussen.”

Best gelezen: Arnhem voorop met Smart Trolley Grid en Trolley 2.0

Dit artikel is een vervolg op het artikel: Arnhem voorop met Smart Trolley Grid en Trolley 2.0. Dat artikel ging over de ophanden zijnde ontwikkelingen in het Trolley-netwerk in Arnhem. Het artikel dat hierover verscheen leest u hier: theeconomicboard.com/nieuws/arnhem-smart-trolley-grid/

Aan het einde van 2019 kijken we welke artikelen door onze lezers het interessants gevonden werden. Waar staat de organisatie nu ten opzichte van het moment dat het artikel werd geschreven? En welke ontwikkelingen verwachten zij nog meer?

Meer 'Best gelezen van 2019'

Meer over de trolley

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp