imec; Eat2Move, Voeding en cognitie, eten en drinken in de zorg, food for thought; too good to go

Too good to go: welke invloed heeft antiverspillings-app op consumenten?

Too Good To Go; het klinkt interessant en dat is het ook. Het is een app waarmee de Deense bedenkers voedselverspilling proberen tegen te gaan. Wageningen University & Research (WUR) en Too Good To Go gaan nu samen onderzoek doen naar de verandering in bewustwording en het gedrag rond voedselverspilling dat de app teweegbrengt.

Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens bij de WUR: “Het onderzoek is opgezet omdat we op zoek zijn naar een systemische oplossing van voedselverspilling. We willen kijken naar oplossingen die op te schalen zijn én daadwerkelijk iets bijdragen.” Too Good To Go is zo’n oplossing en is met zijn miljoenen gebruikers in negen Europese landen ook nog eens de succesvolste app tegen voedselverspilling van dit moment. “Nu willen ze weten of het eten dat wordt afgenomen ook echt opgegeten wordt. Ook kijken we naar manieren waarop we het aanbod persoonlijker maken, zodat mensen het aantrekkelijker vinden.”

200.000 geredde maaltijden

Via de app bieden horeca- en voedselretailondernemers zoals bakkerijen consumenten voedsel aan tegen een gereduceerd bedrag. Het gaan dan om eten als brood, taartjes of soep, dat niet lang meer houdbaar is. Consumenten kunnen echter niet zien wat er in het pakket zit dat ze reserveren.

Het afgelopen jaar zijn via de app, waarop ook ondernemers in Arnhem en Nijmegen en sinds kort Wageningen actief zijn, al meer dan 200.000 maaltijden in Nederland gered. In heel Nederland doen 1000 ondernemers mee en hebben zich 250.000 mensen aangemeld als gegadigde afnemers. Ook ketens als Jumbo en Albert Heijn zijn in sommige plaatsen aangesloten.

Gemiddeld wordt er in Europa per persoon 173 kilo per persoon verspild. In Nederlands tussen de 105 en de 150 kilo per jaar.

Onderzoek consumentengedrag

De WUR en Too Good To Go gaan nu samen onderzoeken of het voedsel dat gered wordt van de prullenbak ook daadwerkelijk wordt opgegeten én of voedselverspilling dus daadwerkelijk wordt tegengegaan. “De vraag in hoeverre gebruik van de app leidt tot bewustwording in gedrag rondom voedselverspilling thuis is een hele interessante. Het onderzoek is dan ook een referentiemeting: we willen weten hoe het er nu mee staat.

Het onderzoeksproject maakt deel uit van de lopende Publiek Private Samenwerking Houdbaarheid Begrepen (2016-2019). “Dit programma richt zich in de essentie op gedragsverandering bij consumenten en bedrijven. Hoe ga je anders om met de houdbaarheid en kwaliteit van producten? Het gaat dan niet alleen om de verkoop van producten met een bereikte houdbaarheidsdatum, maar ook om de ontwikkeling van sensoren die meten wat de werkelijke houdbaarheid van het product is.”

Ook interessant