‘Als u nog geen student van ons binnen heeft, dan mist u de boot’

‘De ontwikkelingen gaan zo snel en studenten weten vaak meer over de hedendaagse economie en nieuwe technologie dan u verwacht’. Deny Smeets van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) stelt het duidelijk tijdens een kennismakingsbijeenkomst op 30 oktober jl. Organisatoren Technovium, de technische opleiding van het ROC Nijmegen, en Novio Tech Campus, een lokaal samenwerkingsverband van zestig bedrijven actief in Life Sciences, Health en High Tech, vinden dat het tijd is de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven te intensiveren. Zij slaan de handen ineen en lieten mbo-4 studenten en bedrijven van Industriekring Nijmegen tijdens de bijeenkomst nader kennis maken. Onderwerp van gesprek: wat hebben wij elkaar te bieden op het gebied van industriële productinnovatie?

Bedrijven hebben vaak snel een oplossing nodig. In het onderwijs geldt een andere urgentie.

Binnen het onderwijs zijn studenten al veelvuldig bezig met productinnovaties. Mbo-student Stan Seuren presenteerde zijn zelf ontwikkelde batterijmanagementsysteem. Dit systeem constateert spanningsafwijkingen in afzonderlijke cellen. Bij een te grote afwijking schakelt het systeem zichzelf uit, zodat de batterij niet onherstelbaar beschadigt. Ook maakte hij modules van gebruikte accucellen en bouwde zijn Peugeot 106 daarmee om tot een elektrische auto. Inmiddels is hij met zijn broers een eigen bedrijf gestart om accu’s te reviseren. Frank Adriaanse, die inmiddels is doorgestroomd naar hbo Werktuigbouwkunde, kwam zijn zelfgebouwde lasmanipulator laten zien.

Praktische toepassing

industriële productinnovatie technovium“Mbo-Studenten kunnen waardevol zijn voor bedrijven omdat ze vooral ook naar de praktische toepassing kijken van een productinnovatie”, aldus Folkert Potze, onderwijsdirecteur bij het Technovium. “En andersom maakt het studenten trots als iets van hen gebruikt wordt in de praktijk.” Daarnaast ontdekken studenten door de samenwerking welke kant ze op willen. “Door de opdrachten voor bedrijven en contacten met onze klanten ontdek ik steeds beter wat ik wil en kan doen”, zegt Jop van Mulken. Jop is student en werkt bij Studio Lightbulb, een mediabedrijf dat wordt gerund door studenten van het Technovium.

Deuren open zetten

Het is de ambitie van het Technovium om modern techniekonderwijs te laden met de innovatieve vraagstukken van nu. “Alleen dan kunnen we ze oplossen”, zegt Folkert. Dat betekent een andere rol voor docenten. Het is belangrijk dat zij niet alleen de deur naar buiten open zetten, maar ook de deuren binnen. “Bijna elk innovatief vraagstuk dat bedrijven hebben is multidisciplinair. We hebben elkaar nodig.” Als voorbeeld noemt hij de app die onlangs is ontwikkeld voor de magazijnlogistiek van een groot staalbedrijf door studenten van het Excellentieproject. “Daarin participeren studenten van verschillende technische opleidingen die extra uitdagingen zoeken.” Folkert vertelt dat docenten steeds integraler werken en dat er voor iedereen een rol is weggelegd. “Ik wil in deze transitie niemand verliezen. Ik heb ook nog docenten nodig die gewoon een vak geven.”

Andere urgentie

De grootste uitdaging voor docenten is het ophalen van de juiste opdrachten bij het bedrijfsleven. Het stellen van goede vragen – oftewel: vraagarticulatie –  helpt daarbij. Waar zitten bedrijven echt mee? Een andere uitdaging is te weten welke vragen je wel en niet bij studenten neer kan leggen. Docent Boy Peters: “Bedrijven hebben vaak snel een oplossing nodig. In het onderwijs geldt een andere urgentie.” Boy geeft aan dat we een middenweg moeten vinden tussen de snelheid en de verantwoordelijkheden van het bedrijfsleven en de ruimte om te leren en fouten te maken binnen het onderwijs: “Elkaar beter leren kennen helpt daarbij. Het gaat tenslotte om vertrouwen.”

Rikus Wolbers, directeur van de Novio Tech Campus, ziet dat als een belangrijke rol van de campus. Zelf heeft hij nog weinig contact met mbo-studenten. “Wel zie ik mogelijkheden. Daarom wil ik ook een stagecoördinator aanstellen die de vraag van bedrijven en het aanbod van studenten bij elkaar brengt.” Hij denkt aan het doen van productvalidaties, het aanpassen van gebruiksaanwijzingen voor buitenlandse handel en het beoordelen van het acquisitiebeleid. Of het maken van promotiemateriaal. “Het belangrijkste is dat er lijntjes komen te liggen en vandaag ontstaan er weer nieuwe.”

Ook interessant

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp