winnaars Cleantech Battle 2019

Studenten HAN twee keer in de prijzen bij CleanTech Battle 2019

De eerste en tweede prijs van de Cleantech Battle 2019 gingen naar studententeams van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). In totaal pitchten in deze finale tien studententeams uit Oost-Nederland verschillende innovatieve ideeën op het gebied van schone technologie.

Zonne-concentrator

Lucas de Groot van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) heeft op donderdag 6 juni de eerste prijs van de Cleantech Battle 2019 gewonnen. In de Broodfabriek in Zutphen roemde de jury de haalbaarheid en interesse die er nu al bestaat in de markt voor zijn ‘zonne-concentrator’ voor de glastuinbouw. Ze spoorden Lucas aan om zijn idee verder te realiseren en kenden hem de eerste prijs van 3000 euro toe.

Met de zonne-concentrator  kan je zelfs op een glazen tuinbouwkas energie opwekken. De zonne-concentrator bestaat uit een slimme combinatie van een grote lens en een klein zonnepaneel. Het product neemt een minimale ruimte in, waardoor voldoende licht in de kas blijft vallen. 

 

Winnaar Cleantech Battle 2019

 

Biobased stoel

De tweede prijs ging naar Veerle Kommeren en Anne Lazaroms, ook van de HAN. Zij ontwierpen een stoel van biobased materiaal dat plastic kan vervangen.

Jelle Hilarius en Jules van Haaren van Hogeschool Windesheim in Zwolle wonnen de derde prijs met hun zonnetapijt. Een kleed dat je kan uitrollen om zonne-energie op te wekken, bijvoorbeeld op voetbalvelden die niet worden gebruikt.

Over de Cleantech Battle

De Cleantech Battle is een initiatief van het Cleantech Center in Zutphen en wordt mede mogelijk gemaakt door de Cleantech Regio. Cleantech Center organiseert de battle dit jaar voor de zesde keer op rij.
Studententeams uit het MBO, HBO en WO in Oost-Nederland bedenken en presenteren hun oplossing voor vraagstukken op het gebied van duurzame technologie. Op donderdag 6 juni was de grote finalestrijd. Daar presenterden de studenten korte films over hun projecten en beantwoordden ze aansluitend vragen van de jury. Die bekeek welk project het breedst inzetbaar, meest innovatief en duurzaam is, en hield bovendien in de gaten of er een gezonde businesscase van te maken is.

Meer over duurzaamheid

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp