Spoorverbinding Nijmegen Kleef

Spoorverbinding tussen Nijmegen en Kleef dichterbij

Komt de spoorverbinding tussen Nijmegen en het Duitse Kleef weer terug? Het begint er steeds meer op te lijken. Er wordt al heel wat jaren gediscussieerd over de lijn, maar nu lijken de voorstanders écht in de meerderheid. Het heropenen van de lijn, die in 1991 werd gesloten, zou onder andere goed zijn voor het onderwijs, het toerisme en de economie in de regio.

Nadat in 1991 de verbinding tussen Nijmegen en Kleef vanwege dalende reizigersaantallen na 126 jaar werd gesloten, gingen een paar jaar later de eerste stemmen alweer op om het traject opnieuw in gebruik te nemen.

Sinds 1995 zet bijvoorbeeld de Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer zich daar al actief voor in. Maar pas in 2016 kwam het onderwerp breder op de kaart. Begin van dat jaar liet vervoersmaatschappij Arriva weten voorstander te zijn van een doorstart. Later dat jaar werd er een petitie gestart.

Politieke wil

Het provinciale bestuur was lange tijd minder enthousiast om financieel bij te springen, maar ook daar lijkt de stemming langzaam te keren. Tijdens de conferentie ‘Geen grenzen, maar verbindingen’, eerder deze week, bleek dat alle politieke partijen in de regio, links en rechts, in principe voor het plan zijn.

Ook financiële medewerking vanuit Duitsland lijkt nu geen probleem meer te zijn. Volgens meerdere betrokkenen was de politieke wil nog niet eerder zo groot als nu. Wel moet de spoorlijn eerst worden opgenomen in de coalitieakkoorden van de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal. Alleen dan is het plan uitvoerbaar.

Impuls spoorverbinding Nijmegen Kleef

De spoorlijn zou nodig zijn omdat er meer verkeer in het grensgebied plaatsvindt. Daarnaast moet het zorgen voor een impuls voor onderwijsinstellingen zoals de Radboud Universiteit, de HAN en de Hochschule Rhein-Waal. Ook het toerisme in Groesbeek en de totale regionale economie zouden bij de verbinding gebaat zijn.