Internet of Food and Farm; IoF 2020; Roger van Hoesel

Inspirerende innovator: Roger van Hoesel ziet duurzamer produceren en gezonder eten als noodzaak

Hoe kan innovatie zorgen voor antwoorden op de grote voedselvraagstukken? Met die gewichtige vraag houdt Foodvalley NL zich dagelijks bezig. Directeur Roger van Hoesel vertelt over zijn visie op innovatie. “Wat er in Gelderland gebeurt is echt buitengewoon.”

Roger van Hoesel

Roger van Hoesel, directeur Foodvalley NL

De 160 bedrijven en kennisinstellingen uit de agrifoodsector die zijn aangesloten bij Foodvalley NL delen kennis en zetten hun netwerk in om de kansen met innovatie te benutten. Daarmee kunnen grote vraagstukken worden opgelost, betoogt Van Hoesel. “Er zijn gigantische uitdagingen als het over eten gaat. Natuurlijk moeten er ruim zeven miljard, en in de toekomst nog veel meer, monden worden gevoed. Daarnaast is het heel belangrijk dat het produceren van voedsel duurzamer gaat en dat we met zijn allen gezonder en verantwoorder eten. Met hoe meer mensen je bent, hoe moeilijker dat wordt. Dus moeten er wezenlijke dingen veranderen.”

Eiwittransitie

De foodsector is absoluut innovatief, vindt Van Hoesel. “Een groot thema is de eiwittransitie. We zijn als mens door de jaren heen steeds meer opgeschoven richting dierlijke eiwitten, maar dat is gewoon niet meer houdbaar. Er zijn dan enorme veestapels nodig, met dierenleed tot gevolg. Plantaardige eiwitten zijn het alternatief en daarin zijn enorme ontwikkelingen gaande. Het bedrijf Ojah uit het Gelderse Ochten heeft bijvoorbeeld een vleesvervanger die qua smaak niet meer te onderscheiden is van echte kip. Plantaardige eiwitten worden een heel belangrijke drijver, ook voor ons. Van de grote jongens als Unilever en Danone tot de kleinere spelers, iedereen zet er vol op in.”

Uitdagingen zijn er ook. “Iedereen weet dat voeding en gezondheid iets met elkaar te maken hebben. Maar het effect van voeding is bij onderzoeken vaak moeilijk te isoleren. Als je een bepaalde gezondheidsclaim wil neerleggen is de procedure daarvoor vaak erg lastig. Ook het bij elkaar brengen van verschillende werelden, bijvoorbeeld met de zorg of de technologie, is een hele uitdaging. En voor bedrijven met een goed idee blijkt het opschalen ook een heel lastige stap.”

Regionaal samenwerken

Foodvalley NL heeft zijn basis al sinds 2004 in Wageningen en die roots verloochent de organisatie niet. “Wat er in Gelderland gebeurt is echt buitengewoon. In onze provincie zijn meer dan tienduizend mensen bezig met het voedsel van de toekomst. Binnen zo’n klein gebied zie je dat nergens anders in de wereld. Niet voor niets komt het Global Foods Innovation Centre van Unilever naar Wageningen, maar ook grote bedrijven uit onder andere China en Zuid-Korea.”

We hebben leden uit heel Nederland en ook buiten de grenzen”, legt hij uit. “Ontwikkelingen worden steeds complexer en zijn vaak ook internationaal. Dus uiteraard moet je niet alleen naar binnen, naar je eigen regio, kijken. Want dan mis je heel veel. Zelfs Silicon Valley is interessant voor ons. Er zijn daar onder andere ontwikkelingen gaande in de synthetische biologie – het printen van DNA bijvoorbeeld – die ook met food te maken hebben. Maar we kijken tegelijkertijd ook nog steeds naar Wageningen en de rest van Gelderland. Want als je het in je eigen achtertuin niet op orde hebt, hoef je in het buitenland helemaal niet te beginnen.”

De voedingsindustrie kijkt in het algemeen steeds meer om zich heen om de samenwerking te zoeken, merkt hij. “Het algemene besef dat je het nooit in je eentje kunt is de laatste jaren echt gegroeid. Zelfs de allergrootsten kunnen dat niet. Er wordt ook door hen actief gezocht naar verbindingen met het mkb of met start-ups, vooral met innovatie als doel.”

Gezondheid

Van Hoesel ziet veel in samenwerken met de gezondheidssector. “Artsen hebben een spreekwoordelijk koffertje om patiënten te helpen en traditioneel zit voeding daar niet in. Ze zijn er vaak ook niet voor getraind. Er wordt in de zorg steeds meer naar preventie gekeken en dan speelt voeding uiteraard een grote rol. Ook zorgverzekeraars zouden wat ons betreft nog meer kunnen kijken naar leefstijl, in plaats van alleen naar wat het kost om mensen beter te maken. Zo’n omschakeling is lastig, want het heeft alles met verdienmodellen te maken, maar het is wel de droom die we hebben en ik ben ervan overtuigd dat we op den duur echt die kant op gaan.”

The Economic Board x INNOVATE

Roger van Hoesel spreekt tijdens het event The Economic Board x INNOVATE. Op 3 oktober vertellen inspirerende innovators in de Eusebiuskerk in Arnhem over belangrijke oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen op het gebied van Food, Health, Energy en Hightech. Deze avond staat volledig in het teken van ondernemerschap en innovatie.

Lees hier meer

Meer over Foodvalley NL

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp