e-health zorg; chatbot susan

Nieuwe stap in ontwikkeling chatbot Susan

In samenwerking met patiënten en zorgverleners ontwikkelden het Radboudumc REshape Center for Innovation en Field lab Eerstelijnszorg de chatbot Susan. Nu zijn ze op zoek naar een ondernemer die de virtualassistent-technologie naar de markt brengt.

Chatbot SusanJules Lancee van REshape, die bij het project betrokken is, legt uit dat het verhaal begon bij ‘Herstelcirkel in de wijk’: “Dat zijn mensen met diabetes type 2 die proberen hun zorg anders in te richten. Diabetes type 2 is vaak een leefstijl-gerelateerde ziekte. Toch is medicalisering de standaard behandeling, in plaats van een leefstijlverandering. Dat laatste zou logischer zijn, maar is tegelijkertijd ook heel moeilijk. Herstelcirkel is daar, in samenwerking met coaches, mee bezig.”

Kunstmatige intelligentie

REshape kwam via een huisarts in contact met de groep mensen en zo ontstond het idee dat uiteindelijk leidde tot een chatbot die de naam Susan kreeg. “Coaching is heel effectief. Maar er zijn in Nederland één miljoen mensen met diabetes type 2 en daarvoor zijn niet genoeg coaches.”

Tegelijkertijd spelen er ontzettend veel ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie. Dat leidde tot het project met chatbot Susan. Lancee: “We wilden iets creëren dat mensen direct antwoord biedt op het moment dat ze vragen hebben over bijvoorbeeld voedsel, medicijnen, bewegen of stress.” Dat kan een vraag zijn als: ‘Wat voor soort brood kan ik het beste eten?’ maar ook over het combineren van een diabetesdieet met voeding voor gezinsleden die geen diabetes hebben: “Het grote voordeel is ook dat ze daarmee een centrale vraagbaak hebben, in plaats van dat ze bij verschillende specialisten aan moeten kloppen op de momenten dat die daar tijd voor hebben.”

Vorig jaar werd het prototype getest bij mensen met de aandoening en de resultaten waren heel positief. Mensen bleken vooral meer vertrouwen te hebben in het zelf kunnen realiseren van een gedragsverandering. Lancee vult aan: “Zorgverleners, die ook bij de pilot betrokken waren, gaven aan dat ze deze manier van zorg leveren goed vonden en de mogelijkheid zagen dat dit op termijn een deel van de vaste huisartsbezoeken zou kunnen vervangen.”

Verdienmodel

Tijdens die testfase werd de chatbot verbeterd en verrijkt met meer kennis. Nu is Susan volgens Lancee klaar om naar de markt te gaan: “Het verdienmodel bestaat misschien binnen de zorg, maar eventueel ook in de hoek van de leefstijl- en vitaliteitsspecialisten. We merken van meerdere kanten interesse, omdat je er met Susan kunt zijn voor een grote groep mensen op momenten waarop je er voorheen niet was.”

Ze zijn nu op zoek naar een ondernemer die de potentie van de bot ziet, maar ook begrijpt welke impact de oplossing heeft op het leven van mensen. “We hebben aangetoond dat mensen er baat bij hebben, maar in de zorg betekent dat niet meteen dat er ook een verdienmodel voor is. Wij zijn een zorginstelling en geen ondernemers en zijn daarom op zoek naar een partij die ons enthousiasme hiervoor deelt en die de juiste mensen bij elkaar kan brengen”, besluit Lancee.

Interesse?

Ondernemers die belangstelling hebben, kunnen contact opnemen met Jules Lancee: jules.lancee@radboudumc.nl.

Meer over het Radboudumc REshape Center

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp