Parel-update Slim Opgewekt

Parel-update: hoe is het nu met… Slim Opgewekt?

Slim Opgewekt realiseert duurzaamheid bij scholen, sportclubs en zorginstellingen in Nederland. In 2017 won Slim Opgewekt de Parel omdat ze met zowel de levering en de installatie van zonnepanelen, (financieel) advies, beheer én bewustwording een rendabel businessmodel wisten op te zetten. “De fase van start-up zijn we nu echt voorbij”, aldus een van de oprichters Hilde van Dijk.

Er is een nieuw hoofdstuk aangebroken voor Slim Opgewekt. Na een jaar van consolideren – ‘een groter bedrijf vraagt toch een andere manier van samenwerken en organiseren’ – is nu het moment om op te schalen. De verhuizing naar de Izaak Evertslaan 5 in Arnhem maakt dat ook zichtbaar: “We hebben drie verdiepingen en onze mensen zitten nu overal. Dat maakt me nog eens extra duidelijk dat ik niet meer alles in mijn eentje kan overzien. De fase van start-up zijn we nu echt voorbij.”

Ook de financiële markt ziet de groeikansen van het bedrijf. Eind 2018 is er een succesvolle obligatie-uitgifte gedaan op NPEX ter waarde van 3,5 miljoen euro waarmee Slim Opgewekt kan investeren. “Dat betekent dat beleggers het vertrouwen hebben dat wij de goede dingen doen”, volgens Van Dijk. Ook het Financieele Dagblad sprak haar waardering uit over het bedrijf, door Slim Opgewekt te bekronen tot Oryx winnaar. De prijs voor meest indrukwekkend groeibedrijf van Nederland.

Voetbal op het dak

Slim Opgewekt realiseert duurzaamheid. Dat begint bij het uitwerken van een verduurzamingsplan. Deze analyse is kosteloos en geeft een helder inzicht in de financiële voordelen van duurzame maatregelen. De klant heeft dan alle tijd vertrouwen te krijgen in het bedrijf en het plan dat ze neerlegt.

Dat blijkt nodig, want veel mensen vinden verduurzamen spannend. Vaak zit dat ‘m niet zozeer in de techniek, maar veel meer in de besluitvorming. Dus denkt Slim Opgewerkt mee wat het belang is van verschillende personen binnen de school, sportclub of zorginstelling. “Onlangs spraken we met een conciërge die zonnepanelen niet zag zitten. Na doorvragen bleek dat hij bang was dat deze kapot zouden gaan als er weer eens een voetbal op het dak belandde. Toen we hem vertelden dat deze daar goed tegen kunnen was hij heel enthousiast en is het plan door hemzelf en de raad van bestuur omarmd.”

Nederland staat een-na-laatste staat in Europa met het opwekken van duurzame energie. Dat frustreert me mateloos, én motiveert me enorm om nog veel groter te worden.

Vierduizend scholen nog geen zonnepanelen

Slim Opgewekt heeft inmiddels 25.000 zonnepanelen en 24.000 ledlampen geïnstalleerd op 163 locaties en bespaart daarmee elk jaar 6,4 miljoen kilowattuur aan grijze stroom. Ondertussen zijn ze met veel scholen, sportclubs en locaties bezig door heel Nederland. “We willen het voorlopig bij deze doelgroepen houden. Want het maakt echt uit wat voor een soort locatie je wilt verduurzamen. Wij weten wat er bij deze organisaties nodig is.”

Uit onderzoek blijkt dat er alleen al op basisscholen nog genoeg werk aan de winkel is. Tien procent van de basisscholen is verduurzaamd, maar vierduizend hebben er nog geen zonnepanelen. “Daarbij komt dat Nederland een-na-laatste staat in Europa met het opwekken van duurzame energie. Dat frustreert me mateloos, én motiveert me enorm om nog veel groter te worden”, zegt Van Dijk.

25000

zonnepanelen geïnstalleerd

24000

ledlampen geplaatst

6400000

kilowattuur bespaart aan grijze stroom

Klantvertrouwen

Om meer impact te bereiken heeft het bedrijf meer mensen nodig. De afgelopen twee jaar zijn ze gegroeid van 35 naar 50 mensen, en ze groeien door. “Ook wij zijn hard op zoek naar goede technische mensen. Daarom geloof ik in de samenwerking met instellingen zoals de HAN en Rijn IJssel.”

Als je bij Slim Opgewekt gaat werken kom je terecht in een divers team van mensen met een achtergrond in techniek, financiën, communicatie en bewustmaking, schoonmaak en software- en productontwikkeling. Van Dijk voegt toe: “Ik vind het belangrijk dat we ook banen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Het goede nieuws is dat de mensen die komen werken ook lang blijven. “Ik denk dat het te maken heeft met onze cultuur. Ik zeg altijd: jij bent de expert, jij weet hoe je je werk uit moet voeren en jij krijgt de verantwoordelijkheid om het op jóuw manier te doen.”

De Parel-award heeft het enthousiasme van de teamleden vergroot en dat helpt ook in het krijgen van klantvertrouwen. “Vertrouwen is het belangrijkste dat wij van de klant krijgen. Ze gaan lange tijd op een nieuwe manier met ons in zee. Dan helpen dit soort dingen.”

Over de Parel-award

De afgelopen jaren heeft The Economic Board de Parel-award uitgereikt aan bijzondere organisaties en projecten uit de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen. De Parel-award is een erkenning voor organisaties die zich onderscheiden door interessante innovaties of juist door hun beproefde bedrijfsprocessen op het gebied van Food, Health en Energy en de cross-overs hiertussen.

Parel aanmelden?

Heeft u een echte Parel in uw netwerk? Meld u de organisatie dan aan om kans te maken op een van onze Parel-awards. Hoe dat moet, leest u hier.

Parel aanmelden

Bekijk al onze parels

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp