Parel-update Allego

Parel-update: hoe is het nu met… Allego?

Allego biedt laadoplossingen voor elektrisch vervoer aan steden, bedrijven en consumenten in heel Europa. In 2017 won Allego de Parel omdat ze in deze relatief nieuwe markt een behoorlijke positie hebben weten te veroveren.

De ontwikkelingen gaan razendsnel. Er komen laadoplossingen in allerlei vormen, met steeds hogere laadsnelheden. Onze eerste laders van 450 kW per uur zijn ook al live gebracht”, aldus CEO Anja van Niersen.

Als Nederland op de rem gaat, dan gaan wij andere dingen doen

De projecten waar we in 2017 over spraken, voeren we nu uit en zijn volledig onderdeel van ons portfolio. Op dit moment hebben we 12.000 laadpunten in Europa”. Daaronder vallen ook de speciale High Power Chargers, die tot 350 kilowatt per uur laden. Deze zijn afgelopen zomer geïntroduceerd en worden uiteindelijk op 322 locaties in 22 landen geïnstalleerd onder het project MEGA-E. De eerste honderd locaties zijn gecontracteerd en twaalf daarvan zijn operationeel.

Daarnaast heeft Allego onder de vlag van het Ultra-E consortium al op 21 van de 25 locaties in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk ultra-snelle-laders (tot 350 kilowatt per uur) langs verschillende wegen geplaatst. Deze laden elektrische auto’s – indien geschikt voor dit soort laadsnelheden – met een snelheid die te vergelijken is met het tanken van een benzine auto. “De ontwikkelingen gaan razendsnel. Er komen laadoplossingen in allerlei vormen, met steeds hogere volumes. Onze eerste laders van 450 kilowatt per uur zijn ook al live gebracht.”

Overal en altijd laden

Allego richt zich niet alleen op hogere laadsnelheden. “Eigenlijk bieden we alles van 11 kilowatt voor thuisladen tot 450 kilowatt voor trucks en bussen”, zegt Van Niersen. De behoefte aan de juiste infrastructuur op de juiste plek is alleen maar groter geworden. Allego zorgt ervoor dat er op verschillende plekken allerlei soorten infrastructuur beschikbaar zijn, zodat de automobilist overal en altijd kan laden. Denk bijvoorbeeld aan het laden vlakbij taxistandplaatsen, deelauto’s en ov-voorzieningen.

Daarbij neemt ‘clustering’ een hoge vlucht. Dit betekent dat er steeds meer laadoplossingen in het publieke domein worden geïntegreerd, zoals het slimme laadplein dat door Allego samen met de gemeente Arnhem op parkeerplaats de Trans is gerealiseerd. Maar het gaat om meer dan het laden zelf. “Klanten hebben geen laadpas van een aanbieder meer nodig, maar kunnen ook met hun creditcard, Apple Pay of Google Pay hun laadsessie starten en stoppen. Daarnaast zetten we met de stad Arnhem stappen zodat de klant straks zelf per laadsessie een energieleverancier kan kiezen.”

Sinds we weg zijn bij Alliander zijn we geen onderdeel meer van een Nederlandse netbeheerder, maar horen we bij Meridiam, een internationale infrastructuurpartij. Een belangrijke groeifactor en een stap voorwaarts.

12000

laadpunten in Europa

4500

laadpalen worden in Gelderland en Overijssel geplaatst

250

mensen werken dagelijks aan ontwikkelingen in elektromobiliteit

Electromobiliteit is hét thema

Het bedrijf probeert heel bewust innovaties in de regio uit te voeren. Zo heeft ze vorig jaar een commerciële tender gewonnen en gaat samen met Ecotap 4500 laadpalen in Gelderland en Overijssel plaatsen. “We hebben een goede relatie met de stad Arnhem en proberen daar ook maximaal mee samen te werken. Op het Industriepark Kleefse Waard worden veel innovaties op het gebied van duurzaamheid ontwikkeld en vanuit hier hebben we een goede verbinding met de stad.”

Anja van Niersen ziet steeds meer samenwerking met onderwijsinstellingen ontstaan. “Mensen die hun hbo, universiteit of MBA in de buurt hebben afgerond zijn vaker geïnteresseerd in ons. Daaraan merk je dat electromobiliteit hét thema is.” Dat is ook internationaal te merken. Allego slaagt er steeds meer in mensen van over de grens naar de regio te trekken. “Ik weet niet of dat door deze regio komt of doordat we steeds groter worden, maar inmiddels werken er mensen uit alle hoeken van de wereld bij ons. In totaal zijn we met 250 mensen die dagelijks hard werken om elektromobiliteit verder te ontwikkelen. De parel die we twee jaar geleden ontvingen was daarom een leuke boost voor hen. Het geeft aan dat ze gezien worden.”

Op de rem

Volgens Anja van Niersen was de belangrijkste prestatie van de afgelopen twee jaar het wisselen van de aandeelhouder. In 2018 werd Allego overgenomen door Meridiam. “Sinds we weg zijn bij Alliander zijn we geen onderdeel meer van een Nederlandse netbeheerder, maar horen we bij een internationale infrastructuurpartij. Een belangrijke groeifactor en een stap voorwaarts.”

Op dit moment is Allego in acht landen operationeel. Eind dit jaar zal dat toegenomen zijn naar vijftien tot zeventien landen. Dat de focus steeds meer verschuift naar het buitenland komt ook omdat Nederland achterblijft bij elektrisch rijden. “Door gebrek aan stimuleringsmaatregelen van de Nederlandse overheid gaan we 200.000 elektrische auto’s in Nederland in 2020 niet halen. Daardoor gaat ons land de voorloperspositie missen en oriënteren wij ons steeds meer op de internationale markt. Als Nederland op de rem gaat, dan gaan wij andere dingen doen.”

Over de Parel-award

De afgelopen jaren heeft The Economic Board de Parel-award uitgereikt aan bijzondere organisaties en projecten uit de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen. De Parel-award is een erkenning voor organisaties die zich onderscheiden door interessante innovaties of juist door hun beproefde bedrijfsprocessen op het gebied van Food, Health en Energy en de cross-overs hiertussen.

Parel aanmelden?

Heeft u een echte Parel in uw netwerk? Meld u de organisatie dan aan om kans te maken op een van onze Parel-awards. Hoe dat moet, leest u hier.

Parel aanmelden

Bekijk al onze parels

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp