De Open Charge Alliance brengt industrieën samen

De Open Charge Alliance (OCA) is de initiatiefnemer van de enige, wereldwijde open standaard voor het laden van elektrische auto’s. Samen met hun 128 leden, afkomstig uit 29 landen verspreid over bijna alle continenten, innoveren zij telkens dit zogenaamde Open Charge Point Protocol (OCCP) en brengen zij nieuwe versies uit. “We discussiëren samen met onze leden hoe we nieuwe, internationale ontwikkelingen in een standaard kunnen gieten zodat iedereen dat wereldwijd op dezelfde manier doet”, aldus Lonneke Driessen, directeur van OCA.

Er ligt een enorme markt open

Het OCCP kan iedereen gratis downloaden en gebruiken. Inmiddels is het protocol naar ruim 34.000 unieke IP-adressen gedownload in 123 verschillende landen. Leveranciers bieden overal ter wereld vaak de open standaard aan. Dat kost ze minder werk en is efficiënter. “Hard nodig”, zegt Driessen. “Ze krijgen meer opdrachten binnen dan ze aankunnen omdat er zoveel laadpalen nodig zijn. Inmiddels vragen ze in een markt als de VS ook om de open standaard. Het mooie is dat Nederlandse partijen daar dan op kunnen bieden. We waren hier heel vroeg met laadpalen, terwijl andere landen daar nog niet mee bezig waren. Door die grote voorsprong ligt er nu een enorme markt voor ze open.”

Sterke band met de energiesector

Bij de OCA zijn verschillende soorten internationale bedrijven aangesloten die belang hebben bij een goede laadinfrastructuur of daar ideeën over hebben. “Denk aan autobedrijven en energieleveranciers die de stroom leveren. De grootste groep zijn producenten van laadpalen en ontwikkelaars van ICT-systemen.” De OCA is ontstaan vanuit stichting ElaadNL.

ELaadNL schreef en publiceerde zelf een protocol voor het laden van elektrische auto’s, zodat iedereen dat kon gebruiken. Steeds meer partijen zagen daar brood in, sloten zich aan bij ElaadNL en vulden dat aan. Op een gegeven moment werd dat initiatief zo groot dat de OCA samen met Greenlots en ESB is opgericht, waar het protocol en copyright aan werd overgedragen. Ze zijn nog steeds gevestigd in Arnhem, om de sterke band heeft met de energiesector te behouden.

We waren hier heel vroeg met laadpalen, terwijl andere landen daar nog niet mee bezig waren. Door die grote voorsprong ligt er nu een enorme markt voor ze open

Middenklassers met een batterij

OCA brengt industrieën samen die voorheen nog nooit een relatie hadden. Op dit moment willen ze de samenwerking met de auto-industrie uitbreiden. Steeds meer autoproducenten, zoals Volkswagen en BMW, kiezen bewust voor e-mobility. Er wordt nu bijvoorbeeld gewerkt aan de elektrische Volkswagen ID Neo die volgend jaar waarschijnlijk op de markt komt. Dat zal één van de eerste elektrische middenklassers worden met een actieradius van meer dan vierhonderd kilometer.

Een belangrijke ontwikkeling waardoor veel mensen zullen overstappen naar een elektrische auto, wat betekent dat er meer laadpalen nodig zijn.” De auto-industrie geeft belangrijke input voor de communicatieprotocollen, bijvoorbeeld hoe de batterij uitgelezen moet worden. “Als je bijvoorbeeld de laadpaal kan vertellen dat je na drie uur weer weg moet, dan kun je het laden van auto’s steeds geavanceerder maken.”

Waarom protocollen nodig zijn

Laadpalen voor elektrische voertuigen zijn voorzien van informatiesystemen die onder andere  bijhouden wie er laadt, hoe snel de auto laadt en hoe lang. Protocollen bepalen de regels hoe deze informatie wordt verwerkt. Meer en meer kopers van laadpalen kiezen voor leveranciers die hun communicatieprotocollen op open standaarden baseren. Dit geeft hen meer keuzevrijheid omdat ze niet vast zitten aan één leverancier en ze hebben meer zekerheid dat systemen met elkaar communiceren.

Andersom moeten deze leveranciers hun best blijven doen om hun marktwaarde te creëren en te behouden. “Wij denken dat dat goed is voor de prijzen en voor innovatie. En het geeft de koper van laadpalen meteen een vliegende start omdat hij niet meer over de standaard hoeft na te denken.”

Meer over elektrisch laden

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp