MRI SPL Medical; Newsroom Health & Hightech

Newsroom Health & Hightech zet schijnwerpers op profiel van de regio

Eind 2020 is een pilot van de Newsroom Health & Hightech, onderdeel van het cluster Health, Hightech, Food, gestart. Het initiatief is tot stand gekomen vanuit verschillende triplehelix-partners in de regio onder aanvoering van de gemeente Nijmegen. De bedoeling van de Newsroom is om vanuit een gezamenlijk perspectief te communiceren en de schijnwerpers op het Health- en Hightech-profiel van de regio te zetten. “De Newsroom is een mooi voorbeeld van een samenwerking binnen triple helix.”

Martijn van der Linden is vanuit NXP betrokken bij de Newsroom Health & Hightech

Het idee voor de newsroom ontstond zo’n anderhalf jaar geleden vanuit de gemeente Nijmegen. “Het concept van een newsroom bestaat al langer, maar het bijzondere is dat de overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten de handen ineen hebben geslagen en alle knowhow op één plek bijeenbrengen. De gemeente klopte in een vroeg stadium bij NXP aan met het initiatief, mede omdat we al goede contacten hebben door onze betrokkenheid bij de Vrede van Nijmegen-penning”, vertelt Martijn van der Linden, director PR & Communications Europe bij NXP en lid van de redactiecommissie van de Newsroom.

De kernpartners van de Newsroom Health & Hightech zijn gemeente Nijmegen, HAN, Radboud Universiteit, Radboudumc, NXP en Byondis, in samenwerking met The Economic Board, Novio Tech Campus/Briskr en Health Valley.

Als je het woord innovatie hoort vallen, dan denk je meteen aan Eindhoven. We willen eigenlijk bereiken dat je innovatie ook in een adem noemt met de regio. Martijn van der Linden, NXP

Gezamenlijke profilering

Dirk van Schaijk

Dirk van Schaijk is vanuit The Economic Board betrokken bij de Newsroom Health & Hightech

Binnen het cluster Health, Hightech, Food van The Economic Board is de realisatie van de Newsroom een aansprekend project dat eraan bijdraagt de regio op de kaart te zetten. Dirk van Schaijk, manager communicatie & marketing bij The Economic Board en tevens redactielid van de Newsroom: “De meerwaarde van de Newsroom is dat je vanuit het gezamenlijk perspectief de communicatie en de verhalen vorm geeft, en niet vanuit één gezichtsveld van een van de partners.”

“Het is dus ook krachtiger dat The Economic Board participeert in de gezamenlijke communicatie onder gezamenlijke vlag, dan wanneer we dat alleen doen als The Economic Board. De Newsroom zet de schijnwerpers op het Health & Hightech-profiel van de regio, met een verwijzing naar #Lifeport, omdat het een van de speerpunten vormt van dit ecosysteem van innovaties”, besluit Van Schaijk.

De meerwaarde van de Newsroom is dat je vanuit het gezamenlijk perspectief de communicatie en de verhalen vorm geeft, en niet vanuit één gezichtsveld van een van de partners. Dirk van Schaijk, The Economic Board.

Synergie

Nijmegen heeft veel te bieden op het terrein van Health en Highech, maar dat bleef nog te veel verborgen, meent Van der Linden. “De Newsroom creëert de synergie die je los van elkaar niet hebt. De verschillende partijen zijn deels met dezelfde onderwerpen bezig en hebben overeenkomstige belangen en doelen. Het helpt enorm om dat bij elkaar te brengen. NXP heeft bijvoorbeeld geen klanten in Nederland en zit niet te wachten op marketingverhalen. We hebben meer belang bij verhalen over technologische innovaties waar mensen trots op zijn, of over de vraagstukken die er spelen. We willen de technologische vooruitgang beter in beeld brengen.”

Een andere trigger is volgens hem het tekort aan personeel met een technische achtergrond. “We investeren veel in techpromotie op scholen en in het laten zien hoe gaaf het werk is. Zo’n Newsroom, die vertelt over de actuele en bijzondere technologische ontwikkelingen in de regio Nijmegen, kan alleen maar bijdragen aan een beter imago van de Hightechsector. Een nevendoel is recruitment van gekwalificeerde mensen, wat uitstekend aansluit bij het bedrijfsDNA van NXP.”

Zo’n Newsroom, die vertelt over de actuele en bijzondere technologische ontwikkelingen in de regio Nijmegen, kan alleen maar bijdragen aan een beter imago van de Hightechsector. Martijn van der Linden, NXP

Sinds de pilot gestart is in november 2020, zijn er al een aantal succesvolle producties gepubliceerd die aansluiten bij de verwachtingen van Van der Linden. “Langzamerhand komen er steeds meer ideeën opborrelen, waarvan er een aantal in onze gezamenlijke pijplijn is gezet. Al die content komt nu op een vruchtbare manier samen. De trein komt goed op gang, dat stemt me meer dan tevreden.”

Innovatie in een adem met Nijmegen

De Health & Hightech Newsroom werkt samen met het journalistieke platform Innovations Origins. Hier zijn de artikelen online te vinden. Deze kunnen ook in het eigen netwerk van de diverse partners worden gedeeld of bij de media onder de aandacht worden gebracht. Van der Linden haalt een voorbeeld aan. “Er is onlangs een interessant artikel geschreven over de innovatiewinkel in Nijmegen, de POP’HUB. Dit gebruik ik dan ook weer voor onze eigen kanalen.”

Omdat Van der Linden ook werkzaam is voor de Eindhovense hoofdvestiging van NXP, kan hij de ontwikkelingen in beide regio’s vergelijken. “Eindhoven heeft met het merk Brainport al veel naam en faam gemaakt. Als je het woord innovatie hoort vallen, dan denk je meteen aan Eindhoven. We willen eigenlijk bereiken dat je innovatie ook in een adem noemt met de regio Nijmegen. Nu is die uitstraling nog te flets. Mensen associëren de Waalstad nog steeds met de Vierdaagse, de Romeinen, de oudste stad. In de regio met Nijmegen, Arnhem en Wageningen is het wat complexer om tot een krachtige samenwerking te komen dan in Brainport, die daar ook een langere ervaring mee heeft. De wil is er zeker, maar er zijn nog veel uitdagingen.”

Lees hier enkele van de verschenen artikelen

Cluster Health, Hightech, Food

The Economic Board zet zich met het cluster Health, Hightech, Food in om innovaties op het gebied van gezondheidszorg, technologische ontwikkelingen, voedselschaarste en klimaatverandering uit de regio Arnhem – Nijmegen, met Wageningen verder te brengen en naar het volgende niveau te tillen. John van Sambeek is als civic entrepreneur aanjager van het cluster Health, Hightech, Food.

Meer over Health en Hightech

Meer over de clusters van The Economic Board