Living Lab Campus Heijendaal moet blauwdruk voor andere plekken worden

Kort geleden ondertekenden de Radboud Universiteit, het Radboudumc en de HAN een overeenkomst die ze Living Lab Campus Heijendaal noemden. Het doel: door samenwerken slimmer omgaan met het vervoer van goederen van en naar de campus en daardoor meer duurzaamheid en minder verkeer.

Omdat er drie grote organisaties op de Heijendaal Campus actief zijn, worden er veel goederen naar de campus gebracht, en gaat er ook veel weer terug”, begint Gerben Smit, directeur van het facilitair bedrijf van de Radboud Universiteit, zijn uitleg. “We hebben veel dezelfde leveranciers en zij komen meerdere keren per dag naar de campus dus. Tot nu toe ging dat vaak niet efficiënt, met soms bijna lege vrachtwagens of bestelauto’s.”

Dus zochten de organisaties in samenwerking met elkaar en met Kennis DC Logistiek naar een slimme oplossing om voor minder zogeheten ‘vervoersbewegingen’ en daardoor ook minder CO2-uitstoot te zorgen. Ze kwamen met een stadshub, aan de rand van de stad, en een campushub op de campus. De leveranciers brengen alle goederen naar de stadshub en samenwerkingspartners verzorgen het vervoer naar de campushub.

Het project begint binnenkort met facilitaire goederen, zoals bijvoorbeeld papier, koffie en sanitaire middelen. Smit: “Nu moet een leverancier daarvan nog bij verschillende gebouwen afleveren. Straks brengt die het naar de hub en gaat het vervolgens allemaal met één vervoersbeweging naar de campus.”

Zonder emissie

Minder verkeer en meer veiligheid spelen een rol, maar duurzaamheid is de grootste drijfveer, zegt Smit. “Uiteindelijk willen we dat het laatste stuk naar én op de campus zonder emissie wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld met elektrische voertuigen of bakfietsen. We willen traditionele vrachtwagens of bestelauto’s zoveel mogelijk weren.”

Het plan is om aan het begin van het volgende collegejaar te starten. Onderdeel van het Living lab is een onderzoeksprogramma. “We willen onderzoeken wat de meest milieuvriendelijke oplossing voor de toekomst is. Met hoeveel hubs moeten we bijvoorbeeld werken? Daarnaast willen we proberen om andere organisaties in de regio te laten aansluiten. En uiteindelijk willen we een blauwdruk maken waar ook andere campussen of bedrijventerreinen in heel Nederland hun voordeel mee kunnen doen.”

Meer over de HAN

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp