Logistics Valley Helpt; Joris Knoben

Econoom Joris Knoben is tegelijkertijd optimistisch en pessimistisch

Twee weken geleden gaf Joris Knoben, hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Radboud Universiteit, zijn kijk op de impact van de coronacrisis. Vergeleken met toen is hij nu tegelijkertijd optimistischer en pessimistischer geworden. Hij licht toe:

Joris Knoben

Joris Knoben, hoogleraar Bedrijfseconomie Radboud Universiteit

Dat de druk op de IC’s niet verder toeneemt en er in sommige landen al nagedacht wordt over het versoepelen van maatregelen is positief. “Hopelijk kan dat in Nederland binnenkort ook. Misschien kunnen we voor de zomer al wat stappen maken.”

De zogeheten anderhalvemetereconomie gaat waarschijnlijk nog lang duren, misschien wel tot volgend jaar

Maar, ook al komen die eerste stappen er, het wordt ook steeds duidelijker dat we er dan nog lang niet zijn. Het tijdspad van de exit-strategie zal een lange gaan worden. “De zogeheten anderhalvemetereconomie gaat waarschijnlijk nog lang duren, misschien wel tot volgend jaar. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland betekent dat nogal wat. Het levert veel uitdagingen op voor heel veel bedrijven. Zij moeten nu na gaan denken over die realiteit. Thuiswerken zal in veel gevallen nog nodig blijven. En hoe start je een sector als het openbaar vervoer weer op?”

Zelfs binnen bepaalde sectoren kan het heel verschillend uitpakken, legt Knoben uit. “Om een voorbeeld te geven: voor een sterrenrestaurant heeft het minder gevolgen om tafels verder uit elkaar te moeten halen, want zij hebben een hoge marge per klant. Maar een eetcafé of een fastfoodrestaurant moet het van hoge volumes hebben en die kunnen ze niet meer maken. Bedrijven met een businessmodel met lage marges staan voor een grote uitdaging.”

Mondkapjes

Twee weken geleden sprak Knoben ook over vindingrijkheid. Hij noemde fabrikanten van alcoholische dranken die nu handalcohol maken als voorbeeld. Daar komen steeds meer voorbeelden bij. “Je hoort veel over bedrijven die mondkapjes gaan maken. Auping, bijvoorbeeld. Het risico bestaat wel dat we er straks, nu veel bedrijven zich erop storten, veel te veel hebben.” Op dat gebied ziet hij nog wel een kans. “Als we de komende maanden of zelfs jaren veel mondkapjes gaan dragen, kan dat interessant zijn voor bijvoorbeeld kledingfabrikanten. Want er zullen dan ook mensen zijn die modieuze designmondkapjes willen, als onderdeel van hun styling.”

Meer over corona

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp