h2-drive; deelnemers h2; Waterstoftankstation Arnhem, H2-Drive

Arnhemse pioniers gezocht voor negentig waterstofauto’s

Er komen negentig waterstofauto’s in de regio Arnhem te rijden, als het aan gemeente Arnhem en provincie Gelderland ligt. Komende donderdag, 12 december 2019, wordt hiervoor het ambitieuze project H2-Drive officieel gelanceerd.
De provincie Gelderland, de gemeente Arnhem en een consortium van bedrijven willen met H2-Drive een flinke boost geven aan het gebruik van waterstofauto’s.

Negentig mensen die in een straal van dertig kilometer van het centrum van Arnhem wonen of werken, kunnen zich aanmelden voor zo’n auto en krijgen daarbij een zogeheten H2-Stimuleringspakket. Ze mogen met vijftig procent korting tanken bij het waterstoftankstation aan de Westervoortsedijk in Arnhem (tot een maximum van 3000 euro voordeel) en kunnen onder meer gebruik maken van een ophaalservice als ze onverhoopt met een lege tank komen te staan.

Na het tanken kan ik er 600 tot 650 kilometer mee rijden, een range die een elektrische auto niet haalt

Kip en ei

Volgens Luc Kikkert van Kiemt, dat aan het hoofd van het consortium staat, zijn dit soort stappen nodig om een bestaande impasse te doorbreken. “Als het om waterstofmobiliteit gaat is er sprake van een kip-ei-verhaal. Er zijn weinig auto’s omdat er geen tankstations zijn en er zijn weinig tankstations omdat er geen auto’s zijn.”

In de regio Arnhem is zeer veel waterstofkennis aanwezig en daarom is dit project volgens Kikkert eigenlijk heel logisch. Vooral ook omdat er op Industriepark Kleefse Waard nu een openbaar waterstoftankstation is waar auto’s en bussen kunnen tanken. Dat kan momenteel nog maar op drie plekken in Nederland, maar dat aantal gaat volgens Kikkert snel groeien. Deelnemers aan het programma zijn logischerwijs verplicht om in Arnhem te tanken als ze gebruik willen maken van de korting.

Er zijn weinig auto’s omdat er geen tankstations zijn en er zijn weinig tankstations omdat er geen auto’s zijn

Pionierswerk

Het aantal waterstofauto’s in Nederland overstijgt de tweehonderd nog niet, dus deelnemers die zich aanmelden voor dit project horen bij een select gezelschap. Kikkert: “Door het lage aantal tankstations is rijden in een waterstofauto nog wel echt pionierswerk te noemen. Daarom is die stimulans ook echt nodig. Deelnemers zullen nu ook nog vooral meedoen omdat ze het leuk vinden om te pionieren. Je kunt dan altijd zeggen dat je bij de eerste duizend in Europa hoorde.”

Overigens hoort Kikkert sinds kort ook bij dat selecte groepje dat in een waterstofauto rijdt. “Als leaserijder bleek het voor mij voordeliger dan een Tesla 3. Ook het laden van een elektrische auto bleek in mijn situatie, in een stadscentrum, een uitdaging. Ik vind pionieren leuk en door mijn rol bij Kiemt was dit extra interessant. Hoe het rijdt? Precies zoals een volledig elektrische auto, want feitelijk is het gewoon hetzelfde. Alleen dan zonder batterij, maar met een brandstofcel en een waterstoftank. Na het tanken kan ik er 600 tot 650 kilometer mee rijden, een range die een elektrische auto niet haalt.”

Silver bullet

Hij gelooft dan ook in de toekomst van de waterstofauto. “Ik zie het niet als de enige oplossing, want de ‘silver bullet’ bestaat niet. Het gaat echter zeker een plaats in de automarkt innemen, vooral als het om grotere afstanden en grotere auto’s gaat, inclusief busjes en bussen. Voor kleinere auto’s, instapmodellen, is nog veel technologische ontwikkeling nodig.”

H2-Drive

Deelnemers aan het programma kunnen kiezen tussen de twee absolute marktleiders in de waterstofmarkt: de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Het consortium van bedrijven bestaat uit Herwers Hyundai Arnhem, H4 Lease, Gloedcommunicatie, K plus V en Kiemt.

Meer informatie over het programma vindt u op de website van H2-Drive of krijgt u tijdens de bijeenkomst H2-Drive op 12 december 2019.

Meer over waterstof

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp