Grasfalt Arnhem Zevenaar

Grasfalt Arnhem en Zevenaar nog maar het begin

De 500 meter lange strook Grasfalt die vorige week in Arnhem in gebruik is genomen, moet een opstap naar veel meer zijn. Wegen die het lijm uit olifantsgras als bindmiddel gebruiken hebben volgens de initiatiefnemers de toekomst.

Bij Grasfalt wordt deels een ander bindmiddel gebruikt, namelijk lignine, lijm uit olifantsgras, in plaats van bitumen, dat van aardolie is gemaakt. In het huidige Grasfalt wordt de helft van de bitumen vervangen. Dat zorgt voor minder uitstoot van CO2. Vorig jaar startte er een pilot met een fietspad in Zevenaar. Het stuk in Arnhem, tussen Sportpark Schuytgraaf en de fietsroute tussen Arnhem en Elst, is nummer twee in Nederland. Marcel van de Peppel van Miscancell, dat samen met de NTP Groep initiatiefnemer van het Grasfalt is, is blij met de nieuwe stap. “We willen deze innovatie op deze manier verder uitrollen en vooral de validatieroute versnellen.”

De mensen achter Grasfalt willen doorgroeien met hun innovatieve product. “We willen natuurlijk meer en ook steeds grotere projecten doen, maar daarvoor moeten we wel opschalen. We werken hard aan het binnenhalen van investeringen”, zegt Van de Peppel. Als het aan hem ligt komt er dan op veel plekken in heel Nederland Grasfalt te liggen. “We hebben nauw contact met Rijkswaterstaat daarover. De plannen in andere regio’s staan nog in de kinderschoenen, maar er is veel mogelijk.”

Grasfalt Arnhem

In Zevenaar werd het bindmiddel toegepast op een open asfaltsoort, in Arnhem voor het eerst op een gesloten asfaltsoort, zo legt Van de Peppel uit. “Het is goed dat we ook andere soorten asfalt kunnen gebruiken.” Maar dat betekent niet dat het nu een spannende tijd is. “Alle testen wijzen uit dat het asfalt minstens zo sterk, misschien zelfs iets sterker is, dan normaal asfalt. We durven wel te zeggen dat dit fietspad in Arnhem gewoon twintig jaar meegaat.”

Miscancell en de NTP Groep werken nauw samen met de gemeente Arnhem. “Dat verloopt heel prettig”, zegt Van de Peppel. Ook de gemeente is trots op het fietspad en heeft al nieuwe plannen voor de toekomst. “Met dit fietspad zetten we opnieuw een stap naar een meer circulaire openbare ruimte”, zegt wethouder Ronald Paping in een persbericht. “We hopen dat meer gemeenten dit voorbeeld zullen volgen. Intussen gaan we zelf serieus kijken of we binnen de gemeente olifantsgras kunnen verbouwen voor toekomstig gebruik.” Miscancell speelt daar graag een rol in, al moet dat via een aanbestedingsroute gaan. “Op die manier hebben we een bron voor toekomstige fietspaden”, zegt Van de Peppel.

Meer over grasfalt

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp