Schone Scheepvaart met binnenvaartschip Nijmegen Max

Mede dankzij regionale projecten wordt de binnenvaart steeds groener

Vorig jaar richtte de regio Arnhem – Nijmegen zich tijdens de European Week of Regions and Cities (EWRC) op het thema Energy Storage and Management Solutions, met schone scheepvaart als onderdeel daarvan. Wat is er, precies een jaar later, bewerkstelligd? We vroegen het Geert Ritsema van Bureau Brussel en Joop Mijland van BCTN.

We hebben een duidelijke bijdrage geleverd aan de Green Deal van de Europese Commissie.

Geert Ritsema

Geert Ritsema is een van de vertegenwoordigers van de regio Arnhem – Nijmegen in Brussel

Sinds er vorig jaar door de regio in Brussel tijdens de EWRC over schone scheepvaart is gesproken, is er veel gebeurd, vertelt Ritsema:

“Het eerste succes is dat er in de Green Deal van de Europese Commissie staat omschreven dat ze het beleid hebben om de binnenvaart te laten groeien en duurzamer te maken. Dat is niet alleen het resultaat van het verhaal van onze regio, anderen hebben zich daar ook sterk voor gemaakt, maar we hebben wel een duidelijke bijdrage geleverd.”

Groene ambities voor schone scheepvaart

De binnenvaart moet volgens Ritsema vracht van de weg gaan overnemen om de wegen te ontlasten en vrachtvoer duurzamer te maken. Als het om het verduurzamen van de binnenvaart gaat, is er volgens hem nog wel terrein te winnen, want de uitstoot is nu vaak nog groot.

Daar komt BCTN om de hoek kijken. Dat is een netwerk van op dit moment acht inland container terminals in Nederland en België. Een daarvan is Nijmegen, de plaats waar ook het hoofdkantoor staat. BCTN legt de verbinding tussen de grote havens van Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen en kleinere terminals in het achterland, waarbij het streeft naar efficiënt containertransport. Dat alles wil het op een groene manier doen. ‘Your green way to ship’, luidt niet voor niets de slogan. De groene ambities van BCTN voor schone scheepvaart gaan echter veel verder terug dan het EWRC-evenement van vorig jaar.

Van de weg naar het water

BCTN Joop Mijland

Joop Mijland, CEO van BCTN

Joop Mijland, de CEO van BCTN, is logischerwijs warm pleitbezorger van meer binnenvaart. “Vervoer over water is economisch en ecologisch gewoon de beste optie. We hebben nu een bereik over de Maas en de Waal, het Belgische Albertkanaal en straks over de IJssel en kunnen daarmee een prima alternatief zijn voor de dichtslibbende snelwegen. Ons eerste doel is dan ook om de vracht van de weg te halen. Sommige van onze schepen hebben tweehonderd containers aan boord, dus die besparen tweehonderd ritten van vrachtwagens op de weg. In Nijmegen alleen al doen we duizend containers per week.”

“Het tweede doel is de vaart verder vergroenen”, vervolgt hij. “Dat gaat opnieuw in een aantal stappen. De eerste is de Nijmegen Max, een groot binnenvaartschip dat met batterijtechniek kan gaan varen. Twee iets kleinere schepen die op dit moment worden afgebouwd bevatten dezelfde techniek. Tegelijkertijd werkt een externe partij momenteel aan het ontwikkelen van de batterijen. We verwachten dat die binnen een aantal maanden beschikbaar zijn.”

E-T Hub is een prachtig innovatief project, resultaat van een mooie samenwerking.

E-T Hub: elektrische scheepvaart

Tot slot is er een infrastructuur nodig om de batterijen op te laden. Op het terrein van de voormalige Gelderland-centrale aan de Waal in Nijmegen moet een laadmogelijkheid komen. Dat samenwerkingsproject, Energie Transhipment Hub Nijmegen, oftewel E-T Hub, kwam in een stroomversnelling tijdens de EWRC, vorig jaar. In april ontving het project een bijdrage van 1,6 miljoen euro vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). “Een prachtig innovatief project, resultaat van een mooie samenwerking”, zegt Ritsema trots.

Mijland legt uit hoe het werkt. “In samenwerking met energieleverancier ENGIE ontwikkelen we die oplaadinfrastructuur. Daar kunnen we batterijen, in de vorm van een twintig voet container, opladen. Daarvoor is een enorme capaciteit nodig.”

Nijmegen Max

Om de capaciteit die nodig is efficiënt te benutten, is het plan om de laadmogelijkheid breder in te zetten dan alleen voor de binnenvaart, vertellen beide mannen. Ritsema: “We zoeken naar een doorontwikkeling, naar de verbinding met de complete energietransitie in de stad. De oplaadplek kan behalve voor schepen gebruikt worden door bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens of bussen. Andersom kan het worden benut voor de opslag van energie die netbeheerders niet kwijt kunnen.”

EWRC; BCTN Nijmegen Max

Een ontwikkeling rondom schone scheepvaart is de bouw van Nijmegen Max, een binnenvaartschip dat met batterijtechniek vaart.

De Nijmegen Max vaart inmiddels en de batterijen komen binnenkort beschikbaar. Mijland hoopt en verwacht dat de E-T Hub binnen een jaar gerealiseerd is. “Dit hele traject heeft nu een groot deel van onze focus. Daarnaast zijn we druk bezig om de schippers, waarmee we een jarenlange goede relatie hebben, mee te laten bewegen in deze richting en ervoor te zorgen dat zij hun schepen groen gaan inrichten.”

De sector is bereid om die omschakeling te maken, zegt hij. “Langzamerhand heeft iedereen wel door dat deze ingezette route niet meer te stoppen is. Het is onderdeel van de Green Deal van de Europese Commissie en klanten vragen er steeds vaker naar. Als je daar geen antwoord op hebt, marcheer je jezelf uit de markt.”

Foto's via BCTN

Meer over EWRC

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp