Enowatts; inspiratiesessie, IPKW FutureMap

Enowatts onderzoekt waterstofopslag voor Arnhemse windenergie

Kennisinstellingen, bedrijven en de gemeente Arnhem startten onlangs het project Enowatts. Dit staat voor ENergieOpslag in WATerstof: Toepassingen en Scenario’s. Zij onderzoeken of een waterstofcentrale op IPKW in Arnhem windenergie zou kunnen opslaan.

EnowattsHet consortium – van maar liefst 27 partijen – doet onderzoek naar een waterstofcentrale die gekoppeld is aan de geplande windturbines langs de Pleijroute. Elektriciteit kan dan worden omgezet in waterstof en op een later moment gedistribueerd op het nabijgelegen Industriepark Kleefse Waard (IPKW).

“Een van de grote vragen is of het zin heeft om de waterstof weer om te zetten in elektriciteit.”

Mascha Smit, lector Duurzame Energie op de HAN University of Applied Sciences (HAN): “Een van de grote vragen is of het zin heeft om de waterstof weer om te zetten in elektriciteit. Daar zit een prijskaartje aan, vanwege verliezen die je maakt en de kosten van apparatuur.” De kosten van waterstofopslag kun je compenseren door bijvoorbeeld warmte, die bij verschillende processen vrijkomt, op te vangen en te gebruiken. Enowatts is met dit soort keuzes een uitdagende puzzel. “Normaal kijk je naar een specifieke keten. Wij kijken breder en zien daardoor of het mogelijk is om de economische haalbaarheid te verbeteren”, aldus Smit.

De onderzoekers bouwen voort op kennis uit het verleden. “Dit is een vervolg op het project Hydrova. Daarin hebben we op een succesvolle manier vanuit de HAN samengewerkt met een groot aantal bedrijven op vraagstukken rondom waterstof. Met name brandstofcelsystemen”, zegt Smit.

HyMove geïnteresseerd in schaalvergroting

“Voor ons is het allerbelangrijkste om te weten: naar wat voor schalen van toepassingen moet je kijken?” Aan het woord is Theo Hendriks, CEO van het Arnhemse HyMove. Dit bedrijf is gevestigd op IPKW en levert brandstofcelsystemen voor mobiele toepassingen en dan met name voor wat zwaardere voertuigen, zoals bussen en trucks. Zo werkte HyMove aan de ontwikkeling van een lijnbus op waterstof, die nu tussen Ede en Apeldoorn rijdt. Hendriks wil weten vanaf welke schaal waterstofprojecten financieel aantrekkelijk zijn. Nu, maar vooral in de toekomst.

“Met name de kosten van de infrastructuur zijn voor een klein project relatief hoog.”

“Kleine projecten komen financieel nooit uit. Met name de kosten van de infrastructuur zijn voor een klein project relatief hoog”, vervolgt Hendriks. Een waterstoftankstation heeft bijvoorbeeld een x aantal klanten nodig om winst te maken. Hoe meer partijen gebruik maken van een waterstofsysteem, hoe lager de kosten uitpakken. Hendriks: “Juist het in combinatie brengen van verschillende gebruikers zorgt dat het project mogelijk wordt.”

HAN H2Lab

Het HAN H2Lab speelt een grote rol in Enowatts. “Dat wordt de centrale locatie van dit project. Daar komen studenten voor hun projecten, en daar komen bedrijven met hun vragen en hun ontwikkelingen”, vertelt Smit. Er zijn al studenten geweest die in het lab onderzoek deden naar mogelijke waterstofopslag op IPKW.

De rol van SEECE binnen Enowatts is om de samenwerking te verduurzamen in een learning community. Hierdoor leren studenten, medewerkers van bedrijven, docenten en onderzoekers van én met elkaar wat nodig is voor energievoorziening door waterstof.

Bron: SEECE

Lees meer over waterstoftechnologie

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp