Bep van de Velden-award, CCV Group EY Entrepreneur of the Year Award; Enny van de Velden COVID-19

Enny van de Velden (CCV) roept op: ‘Sla de handen ineen’

Enny van de Velden, bestuursvoorzitter en CCO van het Arnhemse CCV en lid van The Economic Board, specialist in betaaloplossingen, maakt zich zorgen. Vooral om kleine ondernemers en middenstanders. Ze roept op om tijdens de coronacrisis creatief te zijn en online samen te werken.

→ Hier vindt u alle informatie over de coronacrisis in de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen, het online forum voor hulpvragen en informatie over de Regionale Monitor

Ja, ik maak me grote zorgen om veel van onze klanten”, zegt Enny van de Velden. “Als je van de ene op de andere dag hoort dat je winkel of restaurant dicht moet of je event niet doorgaat, dan is dat verschrikkelijk. Het zijn mensen die investeringen hebben gedaan, een voorraad hebben en die huur moeten betalen… Het ging allemaal net zo lekker en dan komt dit ineens heel onverwacht om de hoek kijken. Dit had niemand aan zien komen en juist daarom komt het zo hard aan.”

Ik maak me grote zorgen om veel van onze klanten

Domino-effect

Ze verwacht dat de gevolgen lange tijd voelbaar zullen blijven. “Ik denk dat deze situatie van een gedeeltelijke lockdown nog wel even gaat duren. Ondernemers gaan daardoor omvallen en ook voor andere prachtige bedrijven in onze regio zoals Burgers’ Zoo en het Openluchtmuseum is dit een flinke klap, zeker nu net hun seizoen weer begint. Een crisis als deze heeft heel veel impact op de economie en heeft weer gevolgen voor het consumentenvertrouwen. Zoals dat gaat bij een crisis: er ontstaat een domino-effect.”

Voor de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen is het een lichtpuntje dat Health één van de speerpunten is. “Dat biedt kansen. Hopelijk pakken we die, zonder dat dat over de rug gaat van de mensen die nu zo keihard werken. Dit zou nu juist een welverdiende boost aan deze sector moeten geven. De regio is natuurlijk ook innovatief op het gebied van energie. Daarvoor geldt dat het een probleem kan worden dat we straks waarschijnlijk weinig spek op de botten hebben voor investeringen.

Misschien moet je jezelf heruitvinden met nieuwe oplossingen. Dat geldt voor bedrijven, groot en klein, maar kan ook voor hele sectoren gelden.

Analyseren

Van de Velden raadt bedrijven aan om kritisch te kijken naar hun businessmodellen. “Misschien moet je jezelf heruitvinden met nieuwe oplossingen. Dat geldt voor bedrijven, groot en klein, maar kan ook voor hele sectoren gelden. Wij zijn zelf als bedrijf druk bezig met een business impact analyse. Eerst moet je als bedrijf in kaart brengen wat de consequenties van COVID-19 op korte en lange termijn zullen zijn. Daarna kijk je naar de acties die je kan ondernemen om risico’s te vermijden of kansen te pakken. Misschien schuif je bepaalde activiteiten die voor de langere termijn waren gepland wel naar voren, omdat klanten daar nu meer behoefte aan hebben. Probeer dus te analyseren en daarna creatief te zijn. Ga bovendien samen met andere ondernemers kijken naar mogelijke oplossingen. Want juist nu moet je elkaar helpen, de handen ineenslaan en niet te veel in termen van concurrentie denken. Samenwerking is nu misschien wel harder nodig dan ooit.”

Meer over corona

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp