“Verdiep je in de Duitse cultuur als je met ze wilt samenwerken”

Nederlandse correspondent Derk Marseille woont en werkt in Berlijn. Zes jaar geleden richtte hij Duitslandnieuws en Niederlande Nachrichten op om Duitsland als grootste handelspartner dichterbij Nederland te brengen. We vroegen hem hoe hij aankijkt tegen de grensoverschrijdende samenwerking tussen beide landen en waar de kansen liggen.

Ze blazen niet hoog van de toren, maar concentreren zich vooral op wat ze aan het doen zijn.

“Eerlijk gezegd zie ik de samenwerking nog op weinig plekken goed gaan. Blijkbaar kun je een enorme handelsrelatie hebben, zonder als culturen veel gemeen te hebben.” Volgens de correspondent komt dat doordat aan de meeste goederen die we uitvoeren naar Duitsland geen waarde wordt toegevoegd, zoals olie, gas en chemische producten. In de landbouw, gezondheidssector en chipindustrie ziet Marseille wel goede voorbeelden. “Daarin behoort Nederland tot de wereldtop. Wat je daar ziet is het improvisatietalent en de moed van de Nederlandse cultuur. Daar staan we om bekend. We durven te experimenteren en te combineren en zijn in staat onverwachte ontwikkelingen innovatief te gebruiken in de praktijk. Daar kunnen de Duitsers iets van leren.” Andersom kunnen we in Nederland iets leren van Duitse topbedrijven. “Ze blazen niet hoog van de toren, maar concentreren zich vooral op wat ze aan het doen zijn. Jaarlijks zetten ze daarmee zo’n 1,2 triljoen om en Nederlandse bedrijven zo’n driehonderd miljard. Dat is toch een verschil van enkele honderden miljarden.”

Geduld

Oprechte interesse in Duitsland is wat volgens Marseille nodig is om grensoverschrijdend te kunnen samenwerken. “Want als het je alleen om business gaat, dan kom je hier van een koude kermis thuis.” Volgens Marseille vinden we dat lastig omdat we als Nederlanders niet zoveel met de Duitsers hebben. “Gedurende onze geschiedenis hebben we ons losgemaakt van de Centraal-Europese cultuur. Dat moeten we opnieuw opbouwen. Daar is veel geduld voor nodig. Het heeft bij mij ook jaren geduurd om een emotionele band te krijgen met de Duitsers en persoonlijke dingen met ze te kunnen delen.” Een goed voorbeeld waar dat wel gelukt is, laat Gabi Helfenstein zien die de betaalapp Tikkie naar Duitsland bracht. “Als je wilt en er veel energie in steekt, dan kan het samenbrengen van onze culturen succesvol zijn.”

Cultureel en qua gebruik staat Duitsland net zo ver af van Nederland als Rusland of Japan.

Toch valt het Marseille op dat Nederlanders nog steeds onvoorbereid naar Duitsland gaan. Door hier dagelijks op Duitslandnieuws en Niederlande Nachrichten over te berichten wil Marseille Nederlandse bedrijven daar, samen met zijn compagnons Bertus Bouwman en Roy van Veen, bij helpen. “We proberen de versnipperde handelsrelatie inzichtelijk te maken en uit te leggen dat Duitsland misschien wel om de hoek ligt, maar cultureel en qua gebruik net zo ver afstaat van Nederland als Rusland of Japan.”

Impact van verhalen vergroten

Om daar nog meer in te kunnen betekenen wil de correspondent de impact van verhalen vergroten. Hij ontwikkelt een tool om samenwerking op het gebied van content te bevorderen. “Als we nu met een primeur in de landelijke media verschijnen dan zijn lezers het na twee uur alweer vergeten. Ik wil iets veranderen aan het mechanisme van content maken, zodat ze langer en via verschillende kanalen zichtbaar zijn. En meer verhalen laten zien van mensen die ervaringen hebben met Duitsland.” Met behulp van de tool kunnen mensen straks hun verhaal pitchen, zodat creatieve ondernemers ermee aan de slag kunnen. Meerdere media hebben toegang om het te bekijken, beoordelen en eventueel te plaatsen. “Deze tool laat zien waar een goede Duits-Nederlandse samenwerking toe kan leiden. De Duitse techniek en discipline combineren we met de Nederlandse stoerheid en ondernemersmentaliteit. In Duitsland zijn ze vrij behoudend, dus daarmee kunnen we het verschil maken. Andersom leer ik veel van de Duitse planning skills. Ze beginnen hier niet zomaar ergens aan, maar vinden het belangrijk waar het naartoe gaat en welke risico’s daaraan verbonden zijn. Daarom schrijven ze alles uit. Zo houden we grip op het proces.”

Ondernemers écht verder helpen

Derk Marseille

Derk Marseille vertelt een Amsterdamse delegatie over technologie en innovatie in Berlijn

Marseille ziet in Nederland ook verbetermogelijkheden voor de platformen die er zijn op het gebied van handelsbevordering. “In Nederland zijn verschillende kleine organisaties met Nederlands-Duitse handelsbevordering bezig. Zij besteden allemaal een klein aantal uren aan dezelfde dingen. Daarmee is er te weinig tijd om ondernemers echt te helpen. Helaas bereiken ze daarmee een middelmatig resultaat. Als al die kleine organisaties met elkaar samenwerken zouden ze veel meer kunnen bereiken. Dat komt er niet van omdat iedereen daar belang bij heeft. Als één platform een fatsoenlijk budget krijgt en er goede software komt dan kunnen ze ondernemers écht verder helpen, bijvoorbeeld met campagnes die voor Nederlandse bedrijven interessant zijn.”

Meer over Duitsland

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp