Corona Ondernemerspanel Gelderland; coronacrisis binnenstad

Coronacrisis versterkt kijk op binnenstad als sociale ontmoetingsplek

Nu door de coronacrisis veel zaken deels geopend zijn of hun deuren (moeten) sluiten, is het stil op straten en pleinen. Ook in Arnhem en Nijmegen, zo ervaren Marian van Hooij en Maarten Mulder, respectievelijk Regisseur Platform Binnenstad Arnhem en binnenstadmanager van het Huis voor de Binnenstad van Nijmegen. Beiden hebben hun lopende activiteiten en projecten op een laag pitje gezet om binnenstadondernemers zoveel mogelijk te ondersteunen.

Hier vindt u alle informatie over de coronacrisis in de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen, het online forum voor hulpvragen en informatie over de Regionale Monitor

Waar het voor Nijmeegse binnenstadondernemers in deze tijd verre van business as usual is, geldt voor Maarten Mulder hetzelfde. De binnenstadmanager van de Keizerstad heeft naar eigen zeggen ‘zijn prioriteiten verlegd’ en is nu vooral aanspreekpunt voor ondernemers met uiteenlopende, vooral financieel-economische vragen. “Winkeliers willen bijvoorbeeld weten of ze recht op compensatie hebben als ze hun deuren vrijwillig sluiten. Of hoe om te gaan met personeelsleden die het te onveilig vinden om nog te komen werken. Deze en andere vragen spelen we door naar de gemeente waarmee we korte lijntjes onderhouden. Verder hebben we op intonijmegen.com initiatieven en activiteiten gebundeld die mensen nog wel in de stad kunnen doen, al worden dat er steeds minder.”

De inventiviteit en flexibiliteit van horecaondernemers met een eigen restaurant of lunchroom zijn groot, zeker nu. Wat je alleen wél ziet, is dat succesvolle initiatieven tegen grenzen aanlopen van wat kan.

Speciale haal- en brengservice

Ook Marian van Hooij, Regisseur Platform Binnenstad Arnhem (PBA), is momenteel druk met urgente crisiszaken. “Zodra de ernst van de situatie duidelijk werd, zijn we een haal- en brengservice gestart, speciaal voor binnenstadondernemers die normaal niet bezorgen. Het wordt volledig gefinancierd met geld dat we overhouden nu sommige evenementen zijn afgelast. Ook faciliteren we ondernemers die een korte vlog op willen nemen. De vlogs verspreiden we via onze sociale mediakanalen, zodat we letterlijk een gezicht geven aan de binnenstad. En we brengen onze ‘Dit is PAS Arnhem’- cadeaubon extra onder de aandacht, zodat winkeliers nu al inkomsten hebben voor de periode hierna.”

Snel massa maken

Een gecoördineerde bezorgservice à la Arnhem heeft Nijmegen niet, al ontstaan in de stad overal spontane haal- en brenginitiatieven. Mulder: “De inventiviteit en flexibiliteit van horecaondernemers met een eigen restaurant of lunchroom zijn groot, zeker nu. Wat je alleen wél ziet, is dat succesvolle initiatieven tegen grenzen aanlopen van wat kan. Ondernemers krijgen te maken met logistieke problemen, arbo- en andere veiligheidseisen, de gezondheid van hun keukenpersoneel. Het snel maken van massa, in dit geval bijvoorbeeld van afhaalmaaltijden, werkt dan niet altijd in hun voordeel.”

Nieuwe Loesje-campagne

Toch heeft de coronacrisis niet alleen maar nadelige effecten, ervaart Van Hooij. “Normaal duurt het een hele tijd om de handen op elkaar te krijgen voor nieuwe plannen. Alles moet intern en onderling worden afgestemd, loopt via vaste richtlijnen en protocollen. Nu hebben we binnen een week een compleet nieuwe Loesje-campagne voor de stad opgezet, volgens het stramien ‘idee, bellen, regelen, vormgeven, doen!’ Daarmee zeg ik niet dat we het straks alleen nog maar zo moeten aanpakken, maar het bewijst dat je met gut feeling en lef bergen kunt verzetten.”

Normaal duurt het een hele tijd om de handen op elkaar te krijgen voor nieuwe plannen. Alles moet intern en onderling worden afgestemd, loopt via vaste richtlijnen en protocollen. Nu hebben we binnen een week een compleet nieuwe Loesje-campagne voor de stad opgezet

Andere kijk op thuiswerken

Ook Maarten Mulder heeft een groot vertrouwen in ‘de psychologie achter de crisisomstandigheden. “Overal ontstaat een grote bereidheid tot meedenken, meehelpen en vooral innoveren, het inzetten van verbeterprocessen. Voor mijn gevoel gaat deze periode een verandering in de tijd markeren. Thuiswerken was altijd voorbestemd aan zelfstandig ondernemers, mensen die digitaal handig waren, of er anderszins het belang van inzagen. Nu het moet, doet iedereen het. Ik weet zeker dat er straks mensen zullen zijn die zich gaan afvragen of ze elke dag nog wel naar kantoor moeten.”

Stad als sociale ontmoetingsplek

Dat de crisis impact heeft op het toekomstige reilen en zeilen in de binnenstad, staat voor Mulder buiten kijf. “Sinds webshops hun intrede hebben gedaan, komen mensen minder vaak naar de stad om producten te kopen, maar juist om elkaar te ontmoeten. Nu mensen noodgedwongen thuis moeten blijven, worden ze extra geconfronteerd met het belang van de stad als sociale ontmoetingsplek. Ik verwacht dat ondernemers hiervan zullen profiteren. Zij faciliteren en organiseren fysieke ontmoeting; een functie die mensen meer dan ooit zullen waarderen en graag willen behouden.”

Nu mensen noodgedwongen thuis moeten blijven, worden ze extra geconfronteerd met het belang van de stad als sociale ontmoetingsplek. De ondernemers faciliteren en organiseren fysieke ontmoeting; een functie die mensen meer dan ooit zullen waarderen en graag willen behouden.

Nederland vakantieland

Ik hoop en verwacht dat veel mensen hun zomervakantie dit jaar in Nederland gaan vieren”, vult Van Hooij aan. “Arnhem, Nijmegen en al die andere gemeenten in de regio moeten klaar zijn om toeristen te ontvangen. Daar nu al mee bezig zijn, geeft een mentale boost. Die positieve spirit, dat gunstige perspectief, is precies wat ondernemers nu nodig hebben. Zodat ze er straks staan als mensen weer massaal naar de binnenstad toe komen.”

Meer over corona

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp