Foodcase maakt snelle en succesvolle draai met Corona Rebuild Program

Het Corona Rebuild Program van onder andere Oost NL loodst bedrijven door de coronacrisis. Dat kan heel positief uitpakken, zo blijkt uit het indrukwekkende verhaal van het Wageningse bedrijf Foodcase International.

Read this article in English

Wilbert de Louw Foodcase Corona Rebuild Program

Wilbert de Louw, CEO Foodcase

Het Corona Rebuild Program (zie kader) is in heel Nederland door ongeveer zestig bedrijven doorlopen. Daar zitten meerdere succesverhalen tussen. In het oog springt het Wageningse Foodcase International. Dat specialiseerde zich sinds de oprichting in 2012 in houdbare maaltijden. Na meerdere jaren van onderzoek levert het vanaf 2017 lang houdbare, bevroren en verse voeding aan de luchtvaartindustrie. Het bedrijf heeft veertig luchtvaartmaatschappijen over de gehele wereld als klant. Foodcase is met tien medewerkers actief vanaf de campus van de WUR. “Dat is relatief weinig, maar we werken samen met gespecialiseerde fabrikanten in de hele wereld die ons voedsel maken”, legt CEO Wilbert de Louw uit. “Wij hebben onder andere specifieke expertise als het om voedsel in vliegtuigen gaat. Daar is de smaakbeleving anders, is de ruimte beperkt en de verpakkingen mogen niet openspringen door de veranderende luchtdruk.”

→ Meer informatie over het Corona Rebuild Program vind je in dit artikel en op de website van Oost NL.

Foodcase is ook actief in Azië, dus De Louw voelde de gevolgen van de coronapandemie in januari al. Maar in maart ging het pas echt mis. “De wereld ging dicht. Alle handel viel weg, net als de ontwikkeltrajecten. Meerdere debiteuren konden niet meer betalen en we moesten een oplossing vinden voor producten die al onderweg waren. Een heel heftige tijd.” Het werd snel duidelijk dat de luchtvaart langere tijd op slot zou blijven, dus het voortbestaan van Foodcase was serieus in gevaar.

Corona Rebuild Program blijkt schot in de roos

De Louw dacht na over oplossingen voor de korte en de langere termijn. De NOW-regeling bood voor een deel uitkomst, net als de COL die kortgeleden door Oost NL werd toegekend. Maar écht cruciaal was de deelname aan het Corona Rebuild Program, op advies van datzelfde Oost NL. “Ik had vooraf geen hoge verwachtingen”, geeft De Louw toe. “Als je volop bezig bent met overleven is het best lastig om even afstand te nemen en naar je bedrijf te kijken. Maar ik dacht: ‘Baat het niet, dan schaadt het niet.’”

“Ik had vooraf geen hoge verwachtingen.”

Meedoen bleek een schot in de roos. “De opbouw bestond eruit dat we eerst naar de acute problemen keken en daarna naar de strategie voor de toekomst. De moderators leidden alles heel goed en strak en het concept met een groep uiteenlopende ondernemers die met elkaar meedachten pakte ook heel goed uit. Ik heb bijvoorbeeld een andere ondernemer kunnen helpen door hem in contact te brengen met een relatie van mij.”

Geïnspireerd door de moderators en de andere ondernemers en door veel denkwerk en gesprekken binnen de eigen organisatie, kwam de oplossing. “We gingen op zoek naar onze kern, onze expertise, en hoe we die anders in konden zetten. In eerste instantie lag eten en drinken voor de zorg voor de hand, maar dat bleek toch niet het juiste pad. Er zijn daar al veel bestaande partijen. Toen kwamen we uit bij het hotelwezen. In veel landen mochten hotels geen buffetten meer samenstellen. Onze specialiteit, verpakt eten, bleek een uitkomst. Een kennis van me is CEO van een hotelketen en hij had meteen interesse in deze businesscase.” Het balletje ging rollen en Foodcase haalde binnen korte tijd meerdere ketens binnen als klant.

“We gingen op zoek naar onze kern, onze expertise, en hoe we die anders in konden zetten.”

Verbreding van de markt

Na een slechte maand april zijn de huidige financiële cijfers door de nieuwe deals alweer bijna neutraal. Dat belooft wat voor de toekomst. De verandering van het businessmodel is daarom ook niet alleen bedoeld voor deze periode. “We zaten al langer aan een verbreding van onze markt te denken. Zeker omdat het lang gaat duren voordat de luchtvaart weer op het oude niveau is, is dit een heel mooie aanvulling.”

Zonder het Corona Rebuild Program was dat waarschijnlijk niet gelukt. “Uiteindelijk moet je zelf de stappen zetten, maar door het programma zijn we in een bepaalde richting gaan denken en kwamen we erachter wat er wel en vooral ook niet bij ons past.” Het Rebuild programma wakkerde daarnaast De Louws passie voor het ondernemen aan. “Dit soort moeilijke tijden zijn voor een ondernemer gek genoeg ook leuk, omdat er een uitdaging ligt. Ik merkte dat ook bij anderen. Mijn ondernemerschap werd echt geprikkeld. Ik kijk heel positief terug op het hele programma.”

Meer succesverhalen

Foodcase is een bijzonder succesverhaal, vinden Ingmar Janssen en Daniël ten Holder van Oost NL. Zij zijn beiden programmamanager en modereerden de trainingen. Ten Holder: “Foodcase heeft door alle omstandigheden een kans gezien in een markt die voor hen tot dan toe op slot zat. Ons advies is altijd: richt je blik naar buiten. Ga praten met mensen in een sector en zorg dat je erachter komt wat hen beweegt. Dat heeft Wilbert heel knap gedaan en hij heeft iedereen in het bedrijf goed geïnstrueerd om met de nieuwe activiteiten aan de slag te gaan. Vervolgens hebben ze allemaal het snot voor ogen gelopen. Alle credits voor Wilbert, dat is heel goed ondernemerschap.”

“Ga praten met mensen in een sector en zorg dat je erachter komt wat hen beweegt.”

Het is niet het enige succesverhaal van het programma. Janssen: “Een andere ondernemer zag een deel van zijn business wegvallen, zoomde in op een markt die hij nog niet kende en compenseerde daarmee met succes de weggevallen omzet. Dan is het resultaat, net als bij Foodcase, heel meetbaar. Soms zijn de resultaten iets minder concreet, maar kun je toch van een succes spreken. Eén deelnemer ontdekte dat hij deels met de verkeerde activiteiten bezig was. Een ander wist op de juiste manier kosten te besparen. Iedereen heeft zijn unieke verhaal, met succes op een eigen manier.”

Janssen en Ten Holder waren onder de indruk van de ondernemers. “Ze waren allemaal in staat om snel te schakelen en te beseffen dat er een nieuwe realiteit is. Die flexibiliteit vond ik indrukwekkend”, zegt Ten Holder. Janssen vult hem aan. “De impact voor de toekomst is onzeker, zeker op dat moment nog. Dan leef je in de waan van de dag en is het moeilijk om afstand te nemen en objectief naar je bedrijf te kijken. Wij probeerden daarbij te helpen. Je ziet dat de echte ondernemers dan boven komen drijven.” Ten Holder: “Bij alle programma’s die we doen draait het om een focus op de markt en het blijven luisteren naar klanten. Bij hen moet je als ondernemer je aannames toetsen. Juist in dit soort tijden, als de problemen het grootst zijn, is dat cruciaal.”

Corona Rebuild Program

Het Corona Rebuild Program werd ontwikkeld door de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM). Door de intensieve samenwerking van de BOM en Oost NL bij het Investor Readiness Program en het Market Readiness Program, pakte ook Oost NL het Corona Rebuild Program snel op. Het heeft er inmiddels twee rondes op zitten, met in totaal veertien deelnemende bedrijven. In destijds vier weken tijd en via vier online masterclasses werden zij geholpen om door de coronacrisis te komen en klaar te zijn voor de toekomst, in veel gevallen door het businessmodel aan te passen. Inmiddels is het Corona Rebuild Program een landelijk programma waar alle Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) in Nederland aan meedoen, met vijf online masterclasses in acht weken tijd. Binnenkort komt er waarschijnlijk een nieuwe ronde.

Meer over Oost NL

Meer over corona

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp