CleanMobilEnergy; hyet; Luc Kikkert; zonnepanelen IPKW; Circular Economy Awards 2019, Energy for Sustainable Built Environment; inspiratiesessie, IPKW ABN AMRO Circular Economy Awards; Mobility Innovation Center, duurzaamheid'; Energy for Sustainable Built Environment

Arnhem zet met CleanMobilEnergy slimme stap in lokaal gebruik groene energie

Onder de vlag van CleanMobilEnergy (CME) richt Arnhem zich de komende jaren op een efficiëntere inzet van duurzaam opgewekte energie voor lokaal gebruik. In het door Europa geïnitieerde opslagproject werken gemeenten, onderwijsinstellingen en bedrijven nauw samen aan een betere, slimmere afstemming van energievraag en –aanbod.

Een belangrijke rol in het project is weggelegd voor het binnenkort te openen zonneveld (met een vermogen van twaalf megawattpiek) tussen de N325, Industriepark Kleefse Waard en de Nieuwe Haven. Of concreter: het opslagsysteem ernaast dat wordt ingericht als testlocatie.

Arnhem lead partner CleanMobilEnergy

Ook in Londen, Nottingham en het Duitse Schwäbisch Gmünd vinden experimenten plaats rondom de opslag en inzet van lokaal opgewekte hernieuwbare energie. Arnhem is lead partner in het project dat voor zestig procent wordt gefinancierd door de Europese Unie.

Het doel van CME is om de momenteel gescheiden werelden van energieopwekking, -opslag, -verbruik en de oplaadmogelijkheden voor elektrische voertuigen te integreren via een intelligent Energy Management System (iEMS). Hiermee speelt het project in op de vaak gebrekkige afstemming van en efficiency rondom vraag en aanbod van duurzaam opgewekte energie, vaak resulterend in onnodige extra (transport)kosten en een hogere CO2-uitstoot.

Stevige ambities

Als elektriciteitshoofdstad van Nederland pakt Arnhem het project CleanMobilEnergy serieus aan. De gemeente werkt nauw samen met Super B (onderdeel Koolen Industries), Allego, Walvoorzieningen Nederland en de HAN University of Applied Sciences om een aantal stevig ambities te realiseren. Zo is in de Nieuwe Haven walstroom geïnstalleerd, zodat cruiseschepen groene energie in plaats van diesel kunnen ‘tanken’.

Verder wordt per wijk de toekomstige laadbehoefte van voertuigen in kaart gebracht om laadpalen gericht(er) te plaatsen en vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Ten slotte worden in de stad alle laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen, via het net, gekoppeld aan het iEMS, het zonneveld en het aanpalende opslagsysteem. Het CME-project is in 2022 afgelopen, waarna opgedane kennis wordt gedeeld met zoveel mogelijk Europese stakeholders.

Meer over Energy

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp