Business Angels Netwerk Nijmegen brengt start-ups en investeerders steeds beter bij elkaar
Het Business Angels Netwerk Nijmegen organiseert op 8 maart een nieuwe bijeenkomst. Het netwerk, een paar jaar geleden opgezet door Briskr, Oost NL, de Gemeente Nijmegen, Rabobank en The Economic Board, is steeds succesvoller in het verbinden van start-ups en scale-ups met investeerders. De twee kartrekkers, Martijn Kriens van Briskr en Bart Heuts van Oost NL, leggen uit hoe dat komt.
Geen pinautomaat
“Een paar jaar geleden begonnen we met het Business Angels Netwerk Nijmegen”, begint Martijn Kriens, onder meer programmamanager bij Briskr, zijn uitleg. “Je kunt start-ups op allerlei manieren ondersteunen en dat gebeurde in de regio ook volop met kennis en met leningen als financiering voor de vroege fase. Maar er was nog een gebrek aan risicokapitaal. Daarom zijn we begonnen met het Business Angels Netwerk. Angels (potentiële investeerders, red.) zijn heel belangrijk voor start-ups vanwege hun kennis en ervaring.”
Bart Heuts, projectmanager bij Oost NL, vult aan: “De angels zijn over het algemeen bereid om bedragen van 50.000 tot 250.000 euro te investeren in een bedrijf waar ze vaak zelf actief aan willen bijdragen met zowel geld als kennis. Dat laatste is heel belangrijk, de angels zijn geen pinautomaten. Het zijn allemaal oud-ondernemers met een groot netwerk en veel ondernemerservaring die ze graag delen.”
Na Rabobank sloten ook andere bedrijven, zoals BDO en Poelmann Van den Broek, zich al snel aan als supporting partners. Via het netwerk van met name Oost NL zijn er ongeveer 150 business angels. Drie keer per jaar houdt het netwerk een bijeenkomst waarin elke keer vier start-ups of scale-ups een pitch mogen doen.
De angels professionaliseren
“De laatste anderhalf jaar zijn we sterk geprofessionaliseerd”, geeft Kriens aan. “We willen vooral de pitches van start-ups verbeteren. In de aanloop naar een sessie doen we sinds een jaar een zogeheten waarderingsworkshop samen met de advocaten van Poelmann Van den Broek, de specialisten in bedrijfswaardering van Aeternus Company en een investment manager van Oost NL. Daarvoor nodigen we ongeveer acht tot tien start-ups en scale-ups uit.”
Heuts: “Die hebben dan al veel documenten aangeleverd, zoals een businessplan en een marktvalidatie. We leren hen ook om goed na te denken over wat ze de angels willen vragen en wat ze kunnen geven. Wat is je bedrijf waard? Welke voorwaarden wil je over en weer afspreken?”
Uiteindelijk worden er vier ondernemers gekozen. Kriens: “Die gaan dan een traject in met een pitchcoach. We zijn afgestapt van live pitches en nemen nu een video met ze op. Niet iedereen is namelijk goed in het spreken in het openbaar, terwijl dat niets hoeft te zeggen over het mogelijke succes van het bedrijf.”
Tijdens de bijeenkomsten, zoals die van 8 maart, zijn er meestal twee inhoudelijke verhalen van gastsprekers, bedoeld voor de angels, en volgen daarna de vier pitchvideo’s. Heuts: “Daarna zijn er vier rondetafelsessies waarin de pitchende ondernemers en de angels met elkaar in contact komen en echt de diepte ingaan. Dat is een belangrijk moment: daar begint het opbouwen van de relatie. Er moet een wederzijdse klik zijn. We bereiden de ondernemers daar goed op voor.”
“Niet iedereen vindt een investeerder, het is zeker geen garantie op succes”, verduidelijkt Heuts. “Vaak begint het eerst met het maken van een vervolgafspraak. Soms komt er dan een deal uit, soms niet. We zien regelmatig combinaties van verschillende financieringsvormen, bijvoorbeeld met een fonds van Oost NL. En het komt ook voor dat een angel geen geld investeert, maar dat hij of zij op een andere manier toch van waarde is.”
Vertrouwen
Zoals beiden al zeiden: het doel is om alles steeds professioneler te maken. Kriens: “Zo werken we bijvoorbeeld sinds kort samen met een nieuwe partner, EP&C, die gespecialiseerd is in patenten. Dat is natuurlijk belangrijk voor de investeerders. Samen met BDO doen we sinds kort ook een scan in de financiële-, juridische- en organisatiestructuur van de start-ups. We kleden het traject dus steeds meer aan, alles met als doel om de kans op goede deals te vergroten. Daardoor merken we dat steeds meer start-ups vertrouwen in dit netwerk hebben en willen pitchen.”
Dat vertrouwen is er volgens hem ook bij de angels, die hebben aangegeven geen moeite te hebben met lidmaatschapsgeld. “We hebben er een groot aantal gepolst en zij gaven aan dat ze voldoende waarde uit de sessies halen om daarvoor te betalen. Daar gaan we binnenkort mee beginnen.”
Het netwerk is altijd op zoek naar meer angels en nieuwe start-ups. Kriens: “De focus ligt daarbij op de sectoren waar Nijmegen goed in is: health en hightech. We hebben het netwerk van start-ups goed in kaart, maar ondernemers die misschien buiten onze radar bewegen, kunnen zich altijd melden. Dat geldt ook voor potentiële angels. Daar gaan we graag mee in gesprek.”
Een voorbeeld
Wat is een mooie deal die ze is bijgebleven? Ze vinden het lastig kiezen, maar Heuts komt met een voorbeeld. “TONOS Care heeft een oplossing voor de zorg, met kunstmatige intelligentie, die zorgteams helpt om zowel prettiger als veel efficiënter te werken. Ze haalden een erg groot bedrag op met een fonds en vonden via ons een angel die nu in hun Raad van Advies zit en die ze helpt met sales. Zoals ik al zei: het gaat niet alleen om het geld.”
Neem contact op
Als u dit interessant vindt klinken, neem dan contact op met onze Business Associate, Richard Dobbelmann. Hij denkt graag mee en brengt u in contact met de business angels of andere interessante partijen die u kunnen helpen om uw bedrijf verder te brengen.