Aanbesteding Trolley 2.0; trolley zonder bovenleiding arnhem

Grensoverschrijdende testen met Trolley 2.0 overtreffen alle verwachtingen

De gemeente Arnhem maakte eerder deze maand bekend volledig in te willen zetten op de Trolley 2.0. Namens de gemeente legt Alex Uil uit waarom en wat dat betekent voor andere vormen van openbaar vervoer.

Aanbesteding Trolley

Arnhem zet zich nu al in voor de zogeheten RijnLijn, een speciale verbinding tussen Arnhem Centraal en de campus van de Wageningen University & Research. De bus heeft daar succesvolle proefritten gemaakt.

De Trolley 2.0 maakt gebruik van het trolleynetwerk in de stad, maar tijdens het rijden aan de bovenleiding worden de bussen ook opgeladen. Daardoor kunnen ze ook een stuk zonder die bovenleiding rijden. De Trolley 2.0 is dus niet gemaakt om alleen in Arnhem te rijden, maar moet onder andere Wageningen, Nijmegen, Zutphen, Doetinchem en zelfs Apeldoorn gaan bereiken. Arnhem zet zich nu al in voor de zogeheten RijnLijn, een speciale verbinding tussen Arnhem Centraal en de campus van de Wageningen University & Research. De bus heeft daar succesvolle proefritten gemaakt.

Testen Trolly 2.0

De testen met deze bussen zijn uitstekend verlopen”, zegt Alex Uil, programmamanager Openbaar Vervoer bij de gemeente Arnhem. “De techniek blijkt nog veel succesvoller dan we vooraf hadden verwacht. We hadden een actieradius van tien kilometer voor ogen, maar zitten nu ruim boven de twintig. Dat gebeurt met een klein maar heel slim batterijsysteem. Aan het eind van een traject is een klein stukje bovenleiding genoeg om de bus stilstaand weer op te laden. De bussen zijn tijdens de proeven de hele regio doorgereden, naar Nijmegen, Wageningen, Dieren en Doesburg. We hebben nu bewezen dat het kan. Het is geen sprookjesverhaal meer, maar gewoon realiteit.”

De succesvolle testen zijn het gevolg van veel samenwerking, onder andere met Duitsland. “Dit project is echt een triplehelix-samenwerking tussen de gemeente Arnhem, de opleiding automotive van de HAN en met verschillende bedrijven uit Nederland en het Duitse Ruhrgebied die aan de basis van de techniek hebben gestaan. Wat we hier in Arnhem relatief klein hebben ontwikkeld wordt door een Duits bedrijf nu commercieel en wereldwijd aangeboden. Maar ook regionale bedrijven zoals VenemaTech uit Arnhem en Bordbusters uit Huissen profiteren hiervan. Die hebben een grote technische bijdrage geleverd.”

Aanbesteding Trolley 2.0

De gemeente Arnhem is vanaf nu wel afhankelijk van anderen. Het legt bij de provincie Gelderland de wens neer om bij de nieuwe aanbesteding volledig in te zetten op de trolley 2.0 voor het openbaar vervoer in de regio Rijn-Waal (Gelderland, Overijssel en Flevoland). Die aanbesteding start in 2020.

Het is de bedoeling dat de bussen vanaf december 2022 gaan rijden, allemaal onder dezelfde naam: RRReis. Als het aan Uil en zijn collega’s ligt wordt er dan, in ieder geval in en vanuit Arnhem, volledig voor trolley 2.0 gekozen. “Maar we denken dat we er een veel groter gebied mee kunnen bedienen. Met een klein stukje bovenleiding kun je het hele stadsnet van Nijmegen elektrisch maken. Wij hebben niet voor het zeggen wat de volgende stap is, maar technisch is het in ieder geval mogelijk om volledig voor trolley 2.0 te gaan.”

Voor een ander duurzaam project dat met openbaar vervoer te maken heeft, de waterstofbus, is volgens Uil nog steeds ruimte. “De twee systemen zijn in mijn optiek aanvullend aan elkaar. Ik zie voor waterstoftechniek vooral veel potentie op langere regionale lijnen.”

Meer over de Trolley

Dit artikel delen

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp