3d-geprinte brug Nijmegen, Europese Mobiliteitsweek 2018; Nijmeegse Ondernemerspitch, duurzaam estafette, eHealthweek, Monitor Vestigingsklimaat

Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat testen met langste 3D-geprinte voetgangersbrug ter wereld

De langste betonnen 3D-geprinte voetgangersbrug ter wereld die dit jaar in Nijmegen wordt geplaatst, zorgt voor een trotse gemeente. De brug zou een icoon voor de wijk Dukenburg kunnen worden.

Dat past bij de manier waarop we ons als Nijmegen willen profileren.

3D-geprinte brug Nijmegen

De brug in Nijmegen is een test voor Rijkswaterstaat en de TU Eindhoven om te kijken of 3D-printing ook gebruikt kan worden voor grote bruggen op onder andere snelwegen. “We zijn trots dat Rijkswaterstaat en de TU voor ons hebben gekozen en vinden het mooi om aan zo’n duurzaam en innovatief project mee te werken”, zegt de woordvoerder van wethouder Harriët Tiemens.

©Pim Feijen via Rijkswaterstaat

De bouw kan worden gezien als een vervolg op het jaar 2018, waarin Nijmegen zich European Green Capital mocht noemen. “Omdat je minder beton nodig hebt en je onderdelen van de brug makkelijker kunt herstellen is deze manier van bruggen bouwen meer duurzaam en biedt het veel mogelijkheden voor de toekomst. Dat past bij de manier waarop we ons als Nijmegen willen profileren.”

Dat de brug in Dukenburg komt heeft een praktische reden. De houten brug was namelijk aan vervanging toe was. “Het is bovendien een stadsdeel waarin we graag investeren. Zo’n brug zou een mooi icoon voor de wijk kunnen zijn.”

Uniek

Volgens Rijkswaterstaat gaat het om de langste 3D-geprinte brug van beton, met een lengte van 28,5 en een breedte van 3,6 meter. Voor Nijmegen heeft dat gegeven niet zoveel meerwaarde. “Dat het ‘de langste’ is, is voor ons niet zo heel belangrijk. Al is het altijd aardig als een innovatie ook opvalt. Nee, we kunnen niet inschatten of deze brug een soort trekpleister kan worden voor mensen van buitenaf.”

Op dit moment wordt de locatie klaargemaakt voor de nieuwe brug. Over een paar weken begint in Eindhoven het printen. Vervolgens worden de verschillende delen naar Nijmegen vervoerd en daar in elkaar gezet. In het gunstigste geval zou de brug er deze zomer staan, maar de gemeente houdt er rekening mee dat het iets later wordt: “Maar dit jaar staat hij er zeker.”

Ook interessant

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp