waterstofbus; busreis medica 2018

Toch twee waterstofbussen in Gelderland: HyMove blij met voortzetting pilot

Er gaan vanaf september twee waterstofbussen in Gelderland rijden. De pilot uit 2016 krijgt daarmee toch een vervolg. HyMove uit Arnhem, ontwikkelaar van de bussen, hoopt dat dit het begin is van veel meer.
Het was een forse tegenvaller, eerder dit jaar. Het plan om vier nieuwe waterstofbussen in Gelderland te laten rijden werd onverwacht afgeblazen door de provincie. Nu krijgt de proef uit 2016 toch een vervolg. Weliswaar niet met vier bussen, maar met twee. De bus waarmee het in 2016 begon, die de laatste tijd in de regio Münster reed, komt weer terug en daar komt één nieuwe bus bij. Beide bussen worden vanaf 1 september gebruikt in de lijndiensten van het vervoerbedrijf Syntus.

Wij geloven heel sterk in de toekomst van waterstofbussen. Niet voor niets willen ze nu in Groningen voor 2020 twintig waterstofbussen aanschaffen.

Zegeningen tellen

Initiatiefnemer Jan van Beckhoven van het Arnhemse waterstofconsortium HyMove, dat de bussen ontwikkelt, is blij met de stap voorwaarts. “Nadat er een jaar lang een bus bij Syntus in Gelderland heeft gereden zijn er lange tijd plannen geweest om daar met vier of vijf extra bussen een vervolg aan te geven. Maar daarover ontstonden vervolgens problemen. Het nieuwe plan om met de bestaande bus en de eerste van de nieuwe serie in Gelderland te gaan rijden is er nu wel door. Daar zijn we blij mee. Je moet op een gegeven moment je zegeningen tellen.”

Van Beckhoven is vooral blij dat de waterstofbus nu in de praktijk verder getest kan worden. “Je kunt nog zoveel berekeningen maken en boekwerken schrijven, het gaat om de praktijk. Pas dan kun je alle financiële en technische voordelen en uitdagingen goed in kaart brengen. Dat de bussen nu operationeel binnen de gewone lijndiensten gaan rijden en dat chauffeurs ermee kunnen oefenen, is heel belangrijk voor de toekomst.”

Anders rijden

Een waterstofbus rijdt wezenlijk anders dan een gewone bus, legt Van Beckhoven uit. “Niet alle chauffeurs gaan er daarom ook in rijden. Je moet er echt aan wennen. Als je het gas los laat remt de bus af op de motor en dan win je energie. Dat vraagt om een andere manier van rijden. Daarnaast trekt hij vinniger op. En je moet natuurlijk simpelweg weten wat je in bepaalde situaties, als er lampjes gaan branden, moet doen.”

Waar de bussen door Syntus ingezet gaan worden is nog niet helemaal zeker, al is de kans groot dat tenminste één bus op het traject Arnhem-Apeldoorn gaat rijden. De vorige bus reed alleen kleinere afstanden.

Tanken

Vooral het tanken is nog een uitdaging. “De bussen kunnen leveren is het probleem niet, maar er zijn nog weinig tankstations voor waterstof. De infrastructuur staat nog in de kinderschoenen. En elke kilometer die een bus moet rijden buiten de dienstregeling, betekent verlies. Het tanken zelf duurt een kwartier, dus dat moet Syntus allemaal in de dienstregeling zien in te passen, zoals nu in Münster ook is gebeurd.”

Het tanken als onderdeel van het totale kostenplaatje wordt een belangrijk aspect in het nieuwe project“, legt Van Beckhoven uit. “Waar het in de pilot vooral ging om ‘ermee leren rijden’, gaat het nu om het hele plaatje, inclusief de rol van het tanken. Maar leasemaatschappij ZETT gaat ook kijken naar allerlei andere aspecten, zoals bijvoorbeeld onderhoudskosten, het schoonmaken, de inzetbaarheid en de verzekeringen.”

Hopen op meer

Van Beckhoven hoopt uiteraard dat dit het begin is van veel meer. “Wij geloven heel sterk in de toekomst van waterstofbussen. Niet voor niets willen ze nu in Groningen voor 2020 twintig waterstofbussen aanschaffen. En in Rotterdam en Breda zijn er vergelijkbare plannen. Via hetzelfde concept als dat nu gebruiken, het leasen van de bussen aan een vervoerbedrijf voor een all-in-prijs per kilometer, hopen we in de toekomst richting de 100 of 150 waterstofbussen te gaan.”