7 december 2016 - Geschreven door: Wang Long Li is mede-oprichter en CEO van Tinybots

Een reis naar Silicon Valley

Ik was de gelukkige die met mijn start-up Tinybots een businesstrip won naar Silicon Valley, gefinancierd door The Economic Board en RCT Gelderland. Ik was erg benieuwd naar de verschillen in de zakencultuur.

We bezochten elf bedrijven in vier dagen en twee dingen maakten grote indruk op mij: het tempo van de business en de think big cultuur.

Act fast

Bedrijven nemen snel mensen aan en laten ze ook snel weer gaan. Ik hoorde dat het gemiddelde contract 7 tot 8 maanden duurt en arbeidsovereenkomsten op een A4-tje passen. Beide kanten kunnen at will opzeggen en dan sta je twee uur later met een kartonnen doosje op straat. Baanzekerheid lijkt niet in het jargon te passen en niemand kijkt daarvan op. Zo kennen ze hier ook geen burn-out al werken ze vaak 15 uur per dag.

Na ontslag kunnen mensen vaak bij het bedrijf ernaast aankloppen en de volgende dag al beginnen. Het hoge tempo hier heeft dus ook voordelen voor werknemers. Ontslag of faillissement zien ze niet als falen, ze beginnen snel weer met iets nieuws. Werkgevers of investeerders zien je vorige pogingen eerder als ervaring dan als falen en soms zelfs als meerwaarde.

Zoals een van de Nederlanders die nu in Silicon Valley werkt, zei: “Alles wordt snel geflushed en we kunnen weer door.”

Think big

Daarnaast kunnen ze in the Bay Area de dingen groots brengen en negatieve zaken verbloemen met woorden als semi-retirement voor ontslag of right-sizing voor reorganisatie en krimp. Ondernemingen richten zich vooral op de mogelijkheden en wat ik erg knap vindt, is dat niet alleen de founders energiek hun verhaal overbrengen maar ook hun werknemers. Gezien de korte contracten vind ik dat een hoge mate van betrokkenheid. Iedereen gelooft enorm in waar ze aan werken en wil het tot een succes maken, het Amerikaanse optimisme spat ervan af.

Investeerders praten over veel grotere getallen als kapitaalinjectie in een hele vroege fase van een start-up. Bijvoorbeeld bij een van de start-ups is er nu al meer dan 35 miljoen dollar geïnvesteerd, terwijl ze nog geen duidelijk verdienmodel hebben en het product nog in ontwikkeling is.

In de lage landen heerst wat meer nuchterheid, en zijn we conservatiever in uitspraken over de potentie van een idee. En onze focus ligt vaak op de risico’s die we aanvoelen en die zien we ook vooral, meer dan de groeipotentie van de onderneming.

Moeten wij nu wat van het Amerikaanse optimisme overnemen of is een gezonde portie nuchterheid wijsheid? Voor mij gaat het niet om het een of het ander, maar zit de les vooral in het bewustzijn van de hele andere business cultuur, belangrijk om daar serieus genomen te worden.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp