28 september 2018 - Geschreven door: Studenten Minor Brandmanagement, HAN

Profilering van de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen: waar liggen de overeenkomsten?

Voor de zomer hebben wij als studenten van de minor Brandmanagement aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen een nieuwe regioprofilering voor de regio Arnhem-Nijmegen-Wageningen mogen bedenken. Natuurlijk zuig je zoiets niet uit je duim en is er bij ons dan ook grondig onderzoek aan vooraf gegaan.

Na vele interviews met expats, internationale ondernemers en internationale studenten die in de regio wonen, werd het voor ons tijd om alles op een rijtje te zetten. Wat is de aantrekkingsfactor van de regio voor deze mensen? Waarom is het juist hier in de regio fijn om te wonen, werken, studeren en te investeren in de toekomst? Welke rol spelen Food, Health en Energy in de regio? Wat maakt de regio Arnhem-Nijmegen-Wageningen uniek?
Die vraag was heel lang lastig om te beantwoorden voor ons. Ook na het onderzoeken van de drie steden op het gebied van historie, cultuur, faciliteiten en de toekomstplannen vanuit de gemeente en de provincie, was het idee voor één regio er nog niet.

Er knaagde iets bij ons. Er was maar geen overeenkomst te vinden tussen de drie steden. En dit was het hem nou juist. Arnhem, Nijmegen en Wageningen lijken helemaal niet op elkaar wat betreft, historie, cultuur, faciliteiten en Food, Health en Energy. Die steden moeten gewoon lekker zichzelf blijven, niemand kan daar iets aan veranderen. In iedere stad is iets anders te halen voor de expats, internationale studenten en internationale ondernemers. Zeker deze internationale doelgroep ziet deze drie steden helemaal niet los van elkaar. Om een niveautje hoger te gaan: voor de internationale studenten, internationale ondernemers en expats bestaat Nederland alleen uit Amsterdam en de ‘achtertuin’ er omheen. Voor hun is de regio Arnhem-Nijmegen-Wageningen het oosten van Nederland; East Holland. Weg van alle drukte van de Randstad. Eindelijk een plek om rustig aan de toekomst te denken, werken en te ondernemen. Dit gevoel van zekerheid is hier te halen in de regio.

East Holland. De nieuwe naam van een regio waar internationale studenten, internationale ondernemers en expats hun succes kunnen halen, bereiken en kunnen delen. Met behulp van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, The Economic Board, de NFIA in New York City en nog vele andere instanties en mensen is deze regio ontstaan. Het is de regio waar wij als onderzoeksgroep vertrouwen in hebben en volledig achter staan. Het is de regio van de toekomst. East Holland, your capital for success.

Juliette Lensen
Emily van der Spoel
Jolien Grob
Brenda Muste

Studenten Minor Brandmanagement, HAN

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp