17 juli 2019 - Geschreven door: Enny van de Velden, voorzitter en CCO CCV Group en lid The Economic Board

Be compliant, be succesful, be good!

De kranten staan er de afgelopen maanden vol mee. Er wordt heel wat wit gewassen in Nederland. Financiële dienstverleners zijn sinds enkele jaren medeverantwoordelijk om dit te bestrijden. Als bank of als betaaldienstverlener, zoals wij als CCV, moet je opletten of jouw klanten geen fraude plegen of zwart geld witwassen via jouw platform. Dat betekent onder andere dat we onze klanten bij de voordeur moeten ´screenen´.

We spelen eigenlijk een beetje de rol van de uitsmijter in het uitgaansleven, die aan de deur jongeren op hun ID moet controleren. Elke uitsmijter van elke kroeg moet dat doen om jongeren onder de 18 te mijden. Het lijkt zo simpel, maar zo eenvoudig is het niet. Veel jongeren lopen met het ID van een oudere broer of zus rond, of die van een vriend waar ze redelijk op lijken. De uitsmijter doet zijn best om het kaf van het koren te scheiden. Tegelijk wil hij natuurlijk ook voorkomen dat zijn business in gevaar wordt gebracht. Terwijl hij aarzelend een verkreukeld kopie van een ID bekijkt, zie je hem denken: “Wat een leuk meisje, vast geen 18, maar groot voor haar leeftijd en valt goed in de smaak bij de jongens, dus goed voor de omzet.” De neiging om haar binnen te laten is groot, wetend dat de buurman het ook doet. En dat helpt niet. Net als in de financiële sector neemt de een meer risico dan de ander en is degene die zich netjes gedraagt, ook degene die het grootste risico loopt klanten te verliezen.

Bij elke deur van elke financiële instelling staat zo’n uitsmijter om te controleren of jij wel bent, die je beweert te zijn, die checkt of jij je wel aan de regels houdt. De bank heeft zijn eigen uitsmijter, de betaaldienstverlener heeft zijn eigen uitsmijter, en samen zorgen we ervoor dat de kosten van financiële dienstverlening toenemen. Niet omdat we dat willen, maar omdat we het moeten, volgens de wet.

Voor de deur van de uitgaansgelegenheden staan lange rijen jongeren, die graag naar binnen willen. Ze hebben trek in een drankje en hebben het koud. Hun jas hebben ze afgegeven bij de stadsgarderobe. Wat zou het handig zijn als ze daar ook in één keer gescreend zouden worden.

Dan hoeft niemand meer in de rij te wachten.

Deze column verscheen eerder in editie 2, 2019 van Hét Ondernemersbelang.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp