C-University maakt leerlingen enthousiast voor embedded technologie
“Met mbo’ers kun je personeelstekorten oplossen.”
Daar is Herbert Verheijden van overtuigd. Hij is al 28 jaar actief in de softwareontwikkeling.
Met C-University startte hij een jaar geleden het Embedded Lesprogramma om mbo-leerlingen enthousiast te maken voor het vakgebied embedded productontwikkeling. Doel is het verbeteren van de arbeidsmarkt binnen de regio. Verheijden vertelt graag meer over het lesprogramma.
We willen ervoor zorgen dat het aantal embedded productontwikkelaars toeneemt om als Nederland, maar ook als Europa, technologisch onafhankelijk te worden.
Gastlessen
Alle sectoren hebben te maken met een personeelstekort. Dat geldt ook voor de ICT-sector en daarin specifiek de wereld van embedded productontwikkeling – het ontwikkelen van elektronica waarop slimme software staat.
C-University gaf al gastlessen aan onderwijsinstellingen. In mei 2022 is het Lesprogramma Embedded productontwikkeling ontstaan. Toen kwam Verheijden in contact met docenten van het Astrum college in Velp en ROC in Nijmegen. In de zomervakantie voerden ze gesprekken om te kijken of C-University gastlessen kon aanbieden op de scholen.
Samen met de docenten stelden ze een lesprogramma op dat ze afgelopen jaar aan de mbo-studenten gaven.
Olympische Spelen
Tijdens de eerste maanden van het lesprogramma leren studenten de basis over werken met een printplaat, programmeren et cetera. Daarna gaan ze hun kennis toepassen door een project uit te voeren.
Zo kregen de leerlingen van het ROC in Nijmegen de opdracht om een product te maken, inclusief een marketingplan. Daar bedachten ze het product GLOW: een bal die ze in een zitzak stoppen waardoor de zitzak van kleur verandert.
“Dat liep een beetje uit de hand”, vertelt Herbert lachend. “Er is namelijk een kans dat we deze mogen leveren aan de Olympische Spelen. Als dat doorgaat, moeten we snel produceren”. De studenten ontwikkelen zelf de ideeën steeds verder door. “Wij zorgen ervoor dat het kan, maar de studenten bedenken hoe.”
Planning voor de aankomende periode
Op korte termijn is het idee om meer havisten enthousiast te maken voor een mbo embedded opleiding. “We willen middelbare scholen aanspreken om gastlessen te geven. Dat is de eerste stap. Vervolgens willen we met de tweede stap het lesmateriaal dat we nu hebben verbeteren, zodat we op langere termijn hetzelfde kunnen doen. We hebben geen grote ambities, maar we willen jongeren helpen het vak te leren.”
De uitdagingen
Toch is het een uitdaging om een deel van de studenten te motiveren. Ze vinden het leuk, maar een grote groep haakt af omdat ze niet geïnteresseerd zijn in techniek. Ook ouders hebben nog vaak de neiging om werken in de technieksector onder te waarderen. Daar ligt nog een uitdaging. Daarnaast is het niveauverschil erg groot tussen de studenten. Dat maakt het ingewikkelder om iedereen hetzelfde lesprogramma te laten volgen.
Succesvol project zoekt nu samenwerkingspartners
Toch is het project nu al geslaagd. Het doel was om de jongeren enthousiast te krijgen en dat is al goed gelukt. “Het feit dat twee mbo-scholen nu al aangesloten zijn bij het project en het lesprogramma geïmplementeerd hebben is voor ons erg positief. Inmiddels hebben we acht van onze negen doelen al gehaald.”
Zelf is Herbert verrast door het grote succes en had hij van tevoren nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. “We blijven dit doen, maar we willen continu verbeteren en het lesprogramma aanbieden in bredere vorm. We zijn vooral op zoek naar samenwerkingspartners.”